kettes bike, problem, hátsó kerék, csapágy2024 / Szeptember
Még augusztusban a munkából hazafelé jövet esett meg velem, hogy a már előtte is rakoncátlankodó hátsó kerekem végleg megadta magát. Ugye ezt pár hónapja vettem használtan. Otthoni szemügyre vételezés után kiderült, hogy 1-2 csapágygolyó ment szét (ezt hogyan?) darabokra és e-miatt lötyögött extrém módon a kerék. E- mellé még jött az, hogy jó pár küllő valahogy meglazult még, így egy nem kicsi 8-as is társult a problémához.
Mérlegelés után végül vettem komplett hátsókereket (7500 HUF), mert egyébként a régi megjavítása lett volna kb 5-6000 HUF. (csapágyak cseréje, + centrírozás) És ki tudja milyen belső rejtett hibája volt még annak a keréknek. (Vagy a törött golyók darabjai mit okoztak belül)
kamera, napszemüveg, REC, bringa, videózás, teszt2024 / Július
Rögtön kezdeném azzal, hogy ezzel meg kell tanulni videózni! Értem ez alatt, hogy az ember (én biztos) alapból túl sokat mozgatja a fejét. Ami számunkra nem feltűnő, hiszen az agyunk ezt már megszokta és kompenzálja. Viszont kamerán keresztül jobban látszódnak azok a mozgások is ami élőben nem vehető észre. Tehát, ha kamerázom, mindenképpen észben kell ezt tartanom, és nem feleslegesen mozgatni a fejem. Inkább csak a szememmel kellene nézelődni. Ja és a hirtelen fejmozdulatokat is figyelemmel és óvatosan érdemes ezentúl csinálnom. Viszont utólagos software-es képstabilizálást nem tervezek. Már csak azért sem, mert ez mind idő és konvertálni sem szeretném a videókat. A lehető legegyszerűbb megoldással operálok majd csak, ami tulajdonképpen a vágás lesz.
A következő tesztvideómban még nem teljesen látható az általam kívánt látvány / élmény, de egy kis gyakorlással, odafigyeléssel akár jó is lehet a végeredmény. Egyelőre nagyon mozgok, nézelődök. Bár szerintem az úthibákkal nem tudok majd mit kezdeni. Ezért is már előre félek majd a terepen való felvételektől. :/
A következő probléma, hogy a szélzajjal is kellene kezdenem valamit, mert ez ebben a formában csak süvítő szél hallatszik leginkább. Remélem valami kis "szöszdarab" a mikrofon nyílásánál ezt mérsékli.
Amúgy jól hallhatóak az emberi beszédek is. A képe is rendben van nekem. (h265 mp4, 1080p 30fps, 10 perc ~780 Mb). Kevesebb fényben sem nagyon vészesen rossz a kép. Az én fejszerkezetemhez picit nagy a hemüveg, de amúgy maga az eszköz jól néz ki. (csak nem rajtam, hehe)
Talán ebben a formában még sem biciklizéshez találták ezt ki, de én azért majd kihozom belőle a maximumot. :) Összességében jó cucc (én pl másra is tudom majd használni. sőt, eddig többet használtam munka miatt :)) de még sem csak annyi a dolgom vele, hogy felkapom és megyek dolgomra.
kamera, napszemüveg, REC, bringa, videózás2024 / Július
Már régebben említtetem, hogy szeretnék újból videózni, de nem találok megfelelő eszközt, ami kicsi, diszkrét, és nekem megfelelő. Végül ez a tervem is megvalósult, mert találtam egy számomra ideális eszközt. Ami tulajdonképpen két eszköz egyben. Napszemüveg és kamera is. (OHO Sunshine Camera Glasses) Ez így tökéletes ebből a szempontból. Hiszen napszemüveg mindig van rajtam, így felvételt készíteni is bármikor tudok. :)
Sokáig gondolkodtam a megvételén, de végül csak beszereztem. Az ára (mivel külföldről rendelős) picit húzós (ugye a szállítás, + vám miatt) főleg, ha azt nézem, hogy technikailag sem bír semmi extrával. (az én verzióm "csak" HD felbontású, (elvileg 3K-t is tud) képstabilizátor nélküli, az esti felvételek is zajosak, és hasonló hiányok sem indokolják a magas árát) Viszont engem mindenképpen a kényelem és a viselése/használata az, ami eme döntésre buzdított. Pedig a majdnem 100 euróból kijött volna több SJCAM is, vagy hasonló méretű kamera, amik azért többet is tudnak. De nekem nem ezek voltak a szempontjaim. (eleve van már hasonló méretű kamerám, amit pont azért nem használtam egy ideje, mert nekem nem kényelmes a használata)
A technikai oldaláról nem írnék sokat, mert akit érdekel, az rákeres és megtudhat mindent róla. De annyit azért leírok, hogy én a 32GB-os (ami nem bővíthető) verziót vettem meg. Az akkujával kb 1 órát tud "felvételezni", hiába írnak akár többet is. (persze ez beállítás függő is) Viszont ami pozitívum, hogy külső aksit csatlakoztatva tele is vehetjük a 32 Gb-os tárát. Ami azért több órányi anyagot jelent. (papíron 5-6 óra) A lencsék cserélhetőek és van több féle is belőle. (külön kell megvenni) Amúgy több ilyesmi kamerás napszemüveg létezik a piacon, de nekem a többi nem is tetszett.
Egyébként azért is hajlottam a megvétele felé, mert már új napszemüveg beszerzése is tervben volt nálam, mert mintha egyre kevésbé sötétedne be a lencsém. (És a lencse tetejénél válik is lefele ez a fényre sötétedő bevonat.)
No meg így azért talán újra készítek majd videókat is. :) (a túra videókon kívül persze)
Első bringás teszt videóm még várat magára, mert itt most elég rosszra fordult az idő.
Szóval a napokban majd lesz egy tesztelés/vélemény bejegyzés is.
távolság, tekerés, bringázás, km, computer, adatok, 2023-20242024 / Július
Úgy eltelt az idő, hogy el vagyok maradva a legutóbbi éves távolság adataimmal is. Persze nincs is okom örülni, meg kapkodni, hogy milyen jó év is volt az utóbbi. Ugyanis a tavalyi mélypontomat meglepetésemre sikerült még tovább alulmúlni. Mindösszesen 834 km távot mentem egy év leforgása alatt. Még ha ez bruttó időtartam is, akkor is iszonyat gyenge teljesítmény. (Tavaly 1263 km sikerült.)
Összefoglalva tehát a fontosabb adatok:
Összes megtett távolság 834 km. - (Mért időszak: 2023 Június 2 - 2024 Június 2)
Az egy napon belül megtett maximum távolságom 100 km volt.
Legtöbbet 2023 Júliusában mentem. (290 km)
Legkevesebbet pedig 2023-2024 (augusztus-március) (0 km)
A legtöbb tekeréses napok száma egy hónapban: Nincs adat
Hiába írom le, hogy össze kell szednem magam, mert az élet diktál úgy is. De bármennyi is sikerül, a lényeg, hogy menjek. Egyébként a kettes bringával biztos, hogy többet mentem, mint 834 km, hiszen napi szinten minimum 4 km távval lehet vele számolni.
- Csak azt ugye nem számolom bele a Kilométer naplómba.
csere, karbantartás, fejlesztés, kettes-bringa2024 / Június
Több hónapja már a kettes bicaj lánctányér törésének, amit azóta csak nem rég csináltam meg. Részben ez picit ismét az időhiány és a lustaságomnak is köszönhető, de sokkal inkább annak, hogy nem találtam megfelelő alkatrészt.
Ugyanis se online (magyar), se fizikai boltokban nem találtan 104 BCD lánctányérhoz való hajtókar szettet. (egyszerűt, olcsót) Mivel volt lánctányérom, így csak a hajtókar kellett volna. És mindez persze négyszögtengelyes verzióban(!) Kínában persze van kb 6000 pénzért. Már szinte külföldről akartam megrendelni, amikor is megláttam az egyik boltban (akkor éppen a fő-bringához való alkatrész ügyében jártam el) egy olcsó, de "jó lesz az" acél lánctányért. Ez persze kompletten tartalmazta a nem cserélhető és 44 fogas(!) lánctányért. Úgy voltam vele, hogy most már kell valami. Így hát impulzusvásárlás-ként megvettem. Pedig jó nehéz is volt. :/
Másik megoldásnak lett volna még az, hogy veszek egy olcsó komplett hajtókart (3 lánctányérost), ami ugye szegecselt és azt szétfúrva alakítom át egytányérossá¡. De ezek is kb 7-8000 HUF-tól kezdődnek. Én meg nem akartam sokat költeni erre a bicajra. Használt is jó lett volna, csak azt se találtam éppen. Egytányérost se találtam olcsót amúgy. A decathlonban meg külön vicces, hogy a weboldalon van, de csak a boltban kapható. A helyi dekában persze meg nincsen belőle. :D Sakk-matt.
Amúgy még kellett vennem menetes racsnit is, mert mint írtam régebben, a cserélt hátsó kerekemhez járó az vacakolt. Nyilván már egysebist vettem. 16 fogast. Tehát lett belőle 44/16. (2.75 hajtás arány) Ami érdekes, hogy a bringán is ugyanezt az arányt próbáltam egy tesztre. Nem szándékos volt, csak így alakult. (Az előző pedig ha jól emlékszem 37/16 vagy 15 volt) Ja persze egy láncot is vettem még. Szóval kb 10K pénzt elvertem most erre a kettes projektre is. De legalább tudok járni vele. :)
Hja és nagyon hangosan ciripel ez a hátsó agy! Nem szeretem! :/ A normál bringám olyan halkan suhan, hogy csak na! Imádom! Már előre félek, ha ott is cserés lesz a hátsó agy. :/ Jaj, az is ilyen hangos lesz? :/
UPDATE:
Már lassan egy hónapja megírtam ezt a bejegyzést, de közben még lettek újabb fejlemények, így hát eddig vártam a közzététellel. Ugyanis közben a középcsapágy probléma is egyre rosszabb lett, így végül beláttam, hogy csotroga ide, csotroga oda, de muszáj még költenem rá. Nem akartam szimpla csapágygolyókkal vacakolni (a csapágy persely szét volt nyírva), így vettem egy zárt középrészt. Viszont ezek után jött az újabb tortúra, mert a régi csapágyház hajtás oldali leszedése nem ment könnyen. Pedig próbálkoztam több szerszámmal is (állítható villáskulcs, csőfogó, stb). Ehhez amúgy kellenne egy speckó szerszám, ami ügye nekem nincs. Végül a helyi használt cucc piacon vettem egy 36-os villáskulcsot, amivel az alábbi módon sikerült leszednem a makacs alkatrészt. (Az a régi univerzális kulcs csak azért van ilyen módon rögzítve, hogy a helyén maradjon a villáskulcs. Előzőleg pont az egyik baj az volt, hogy leugrott az állítható szerszám is. (és még így is csak lábbal tudtam meglazítani)
A neten volt még egy trükk, amit kipróbáltam, de nekem nem sikerült leszednem úgy. (nálam elnyíródott a csavar menete, mert nem ennyire vastag csavart használtam)
Tehát végül a sors úgy hozta, hogy nagyobb részben csak fel lett újítva a kettes bicaj is, hiszen a komplett hajtás most ki lett cserélve. (Még ha nem is a tervezett alkatrészekkel) Innentől kezdve már tényleg csak egy új festés kellene... meg pár egyéb, de nem fontos dolog cseréje. Szóval megint terítéken van, hogy foglalkozzak vele. :)
bringa piknik, hegykerülő, tömeg, tokaj, rendezvény, 20242024 / Június
A hetedik Bringa Piknik előtti napokban elég esősre állt az idő (ismét), így kérdéses volt, hogy lesz-e zuhé szombaton, vagy megússzuk. Végül jó idő lett belőle és így nyilván ott voltam én is. (Bár hazafelé kb 16-17 óra körül jött egy kisebb eső Nyíregyre, de én azt is megúsztam szerencsésen) Kb minden ugyanaz volt, mint az előző években, így csak azt említem meg, hogy idén a Tokaji hegy körbe tekerése is a program része volt. Ez a rész 13:30-tól indult a Fesztivál katlanból, amit Bodrogkeresztúr és Tarcal érintésével valósítottunk meg, egy kb 20 Km-es mini túrával. Így most nem is mentem tovább sehova, ahogy azt szoktam általában csinálni. De így is összejött 95 Km táv erre a napra.
Fotót nem készítettem, mert lesz bőven majd a hivatalos oldalon, vagy a fakebookon is. (no meg a szokásos összefoglaló videó is)
Egyébiránt A Zöld kerekes túrák is elindultak már egy ideje, de én eddig nem nagyon tudtam ott lenni rajtuk.
csere, karbantartás, fejlesztés, felesleges2024 / Május
Ritkán fejlesztem a bicajt, mert nem is nagyon kell. Kivéve persze, ha elkopik valami és azért kell cserélni. Most is csak egy kiegészítőjét frissítettem. Mert most egy már régóta tervezett kis méretű kézipumpát (BBB BMP-49 EasyRoad) vettem. Mert kisebb (185mm). Mert jobban tetszik. Mert... csak. :) Amúgy az is tetszik benne, hogy kihúzható tömlője van és ezáltal nem "közvetlenül" csatlakozik a szelephez, így nem rángatom feleslegesen a kereket / bringát pumpáláskor. Hiszen a tömlő (kb 10 cm) enged annyi mozgásteret.
Az eddig használt decathlonos pumpát így nyugdíjba küldtem. Ami amúgy teljesen jól működik még. Ezért is felesleges impulzus vásárlás ez.
Amúgy meg elhamarkodtam a rendelést, mert utólag eszembe jutott, hogy én régen két irányban működő minipumpát néztem ki magamnak. :/ Node sebaj. Azért ez is jó.
A végleges helyét még nem tudom, hogy hol lesz, de ez már jobban elfér az oldalzsebemben is. Amúgy csak a hátsó támvilla vagy az első teleszkóp jöhet szóba még, ami a bringán való elhelyezést illeti.
ss, single-speed csere, karbantartás, fejlesztés, teszt2024 / Május
Több évnyi single-speedségen vagyok már túl és a lánc már tulajdonképpen "eléggé" megnyúlt (bár hajtásilag nem volt vele gond, max csak optikailag), így hirtelen döntésből úgy döntöttem, hogy lecserélem az egész hajtásmechanizmust. (lánctányér, lánc, lánckerék) Viszont mielőtt ezt megtettem, kísérleteztem. Feldobtam hátra egy 13 fogas lánckereket (ezt megelőzően persze ismét számolgattam, hogy 13 vagy 14 menjen-e fel, és a 13-nál lehetett lánclógás nélküli setupot megoldani.) és kerestem egy régebbi, de már nem használt láncot a szerszámos fiókomból. Aztán ezt méretre szabtam és véglegesítettem a hajtást. A kopások miatt (gyakorlatilag minden alkatrész kopott) sikerült összepasszolni a dolgot, bár a lánc eléggé feszes volt. Sőt, nagyon is, de mégis tettem egy tesztet így, hiszen úgy is csere érettnek ítéltem meg mindent. (Valójában a legkevésbé a 15 és 16 fogas lánckerekek koptak el, de azt is cseréltem végül. Legjobban pedig a lánctányér.) Azért csak kb 5-6 éve ugyanazt a lánctényért használom. Ami ráadásul a leggyengébb láncszem az egész rendszerben, hiszen az alumínium. - A láncot most nem hasonlítottam össze a régivel.
Szóval használtam vagy 60Km-ert ebben a felállásban (36/13) és azt kell mondjam, hogy síkon amúgy elég kellemes. Terepen (enyhe) már kevésbé ideális, de azért megoldható ez az áttétel is. Viszont az emelkedők azért már érdekesebbek így. Nem biztos, hogy elindulnék ezzel a felállással egy dombokkal teli túrára. De mindegy is, mert ez csak egy hirtelen jött teszt volt. (khm. Bár azért egy 36/14 teszt még lehetséges a későbbiekben ^^ :D)
Tehát eme kitérő után visszatértem a single-speedségem default-jához, azaz a 36/16-hoz. A láncfeszítő így ismét felesleges lett, hiszen ebben a felállásban tökéletes a láncfeszességem. :) - Egyébként ugye a 36/16 az 2.25-ös hajtás arány, a 36/15 az 2.4-es, a 36/13 az pedig 2.76. A 36/14 az 2.57 lenne.
fékkar, csere, karbantartás, fejlesztés2024 / Március
Az utóbbi hónapokban, de lassan már egy éve is méltatlanul hanyagoltam minden bringás dolgot. Az egyik legrégebbi és legérthetetlenebb elhúzódó elmaradásom az elromlott fékkar csere, amit végül magam oldottam meg. Egyébként alig találtam rendelhető karokat, mert sok helyen készlethiány volt, vagy csak balos volt rendelhető. Illetve az én típusom (bl m7000) már nem is elérhető, csak a m7100-as. Ami nyilván nem olyan nagy gond, csak így most megint az van, hogy felemás a kinézete (felépítése) a két fékkarnak. (lásd a nagyított kép) Ha nagyon nem hagy nyugodni ez a dolog, max lecserélem az elsőt is. ^^
A másik, bár nem olyan fontos projektem (első lámpa upgrade) tulajdonképpen azért sem halad, mert elég ritkán bringázom sötétben és ami most van is működik azért. Pedig elkezdtem szétkapni és az úgy is maradt azóta. Hehe :) Illetve, hogy ez is csak esztétikai dolog, ami ráadűsul csak akkor van a bringán, ha szükség van rá.
kettes, reccs, kampec, balszerencse, pech2024 / Március
Méltatlanul el van hanyagolva szerencsétlen kettes bringa. Ez tény. Szinte éppenhogy kiheverte(m) az előző sokkot, máris itt az újabb. Ez most így megnyekkent. Igaz, hogy kb 1 éve már megfúrtam a szegecseket, hogy eltávolítsam a felesleges lánctányérokat, de elvileg nem ott reccsent meg, hanem az érintetlen részén. Azért szép kort megélt így is, hogy semmilyen karbantartást nem hajtottam végre ezen a bringán. (lánckenést kivéve)
Ez, és a nem olyan régen történt hátsó kerék lopás esete most a kettes (csoti) fejlesztési tervét is visszább vetette újból. (Mert többször is terítéken volt már ez a gondolatom.) Bár a kerék lopás és a bicaj 2-3 hét mellőzésé után csak beszereztem egy használt hátsókereket, ami egyébként nem teljesen van rendben. De 3500 pénzt megért így is. A kettes canga mostani állapota tényleg hasonlít egy valódi csotrogányra ebben a formában, mert a hátsó agyban a "karmok" (nem tudom, hogy mi a hivatalos neve) is szinte mindig kihagynak a tekerés kezdetekor. Egyelőre nem foglalkoztam ezzel a hibával, pedig lehet csak egy alapos tisztítás és zsírzás megoldja a problémát. (de ehhez ugye szét kell szedni az agyat) No de most itt ugye az újabb baj. Majd ezzel is kezdenem kell valamit hamarosan.
Amúgy a kezdeti "bosszú", vagy inkább ellenlépések fellángolása is alábbhagyott és már nem érdekel az egész. Pedig üzenetet is akartam írni a tolvajnak a lépcsőházi hírfalra, illetve beszereztem egy kémkamerát is, amit el akartam rejteni a lépcsőházban. De végül elengedtem az egészet.
kettes, bringa, tolvaj, balszerencse, féreg2024 / Január
2021 augusztusában történt az, hogy a kettes bringámról ellopta valaki az első kereket. Utána megfogadtam, hogy nem tartom többet lent a lépcsőházban a bicajt. Nos ez az utóbbi hónapokban nem sikerült, mert ellustultam, illetve azt gondoltam, hogy kétszer csak nem történik meg a dolog. Meg már régen is volt az eset, gondoltam a tolvaj is jó útra tért azóta. Tévedtem, mert ismételten lecsapott a tolvaj! De ezúttal a hátsó kerekemet vitte el. Érdekes világban élünk. A tettes ugyanaz a személy lehet és vagy az egyik lakó ilyen *eci, vagy kívülről lehetett egy ismeretlen valaki. (Az anyagi kár nem nagy, de én azért csupán kíváncsiságból is elkezdem a nyomozást. Vagyis inkább mostantól mindenre figyelek és előbb-utóbb összeáll a kép.)
Úgyhogy ez van. Valaki apránként szétlopkodja a bringám. Szép kis évkezdet. :D
Egyelőre nem tervezem a kerék pótlását. De ha hamar megunom a gyaloglást, akkor persze beszerzek egy "új" kereket.
kettes, bringa, szerelés, kókányolás, fejlesztés2024 / Január
Számtalanszor előjött már az az ötletem, hogy a kettes bringámat (csotrogányként is emlegetem) is fejleszthetném. Kb évente dilemmázok ezen, hogy akkor most igen, vagy nem. Most sem jutottam előrébb ezen a vonalon (mármint, hogy most tényleg nekiálljak ténylegesen alkatrészcserékkel és hasonlókkal), de egy kis fejlesztés ismét eszközöltem rajta.
Most az első világítást reparáltam meg rajta. Picit itt is az integrált vonalon gondolkodtam, de nem annyira durván, mint az első számú bringámon. Egyelőre még azt nem akarom, hiszen azt csak akkor látnám értelmes döntésnek, ha valóban egy nagyobb felújításba kezdenék bele. Na de a lényeg, hogy itt is elővettem a kreatív oldalam és egy fehér első prizmából és egy olcsó COB LED-es lámpa LEDjéből készítettem egy prizma+lámpa cucc-kombót, amit 2 db műanyag bilinccsel rögzítettem a kormányhoz. A tápellátást pedig a lánckerékhez közeli váz részre rögzítettem egyelőre. (elég képlékeny még a mi és a hol rész)
Nincsen túl bonyolítva, hiszen nem is terveztem egyelőre eldugni mindent. Bár a képen látszik, hogy a vázban már van egy "befűző", amivel a későbbiekben a vázon belül készítem el a vezetékezést. Ugyanis lesz majd hátsó prizma-lámpa kombó is valamikor. :)
Szóval ez most ilyen "kókány szerű munkának" látszik, de este úgy sem látja senki. Meg különben is, ez nem a főbringám! Itt meg szódával elmegy. :)
Ami a technikai adatokat illeti, 3db AAA elemmel működik, kapcsolóval. Nincsen villogó mód. csak a folyamatos fény. Így működik, amíg működik. ^^