...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack




#53 A Single-speed-ről általában
vélemény, átalakítás, egyszerűsítés, single-speed 2018 / Augusztus
Már megint ez a single-speed téma. Jó, de ha egyszer egyre jobban foglalkoztat, akkor mit lehet tenni? Eme írás azért jött létre, mert időközben megtettem, amiről eddig csak elmélkedtem. Váltottam. Single-speeder lettem. - De hogy miért is jó a Single-speed? Igazából én is csak ugyanazt tudom elmondani, amit már más is elmondott erről. De azért összefoglalom. És itt most nem a fixie-kre gondolok, amit szoktak örök hajtásúnak is nevezni, hanem az általános egy sebességes hajtásra. (pl. tanyabike, városi bicikli, gyerekbicaj, stb)

Nézzük akkor az előnyeit!
a.) Pl az egyszerűsége, letisztultsága. (kevesebb kábel, nincs váltó, váltókar, nincs fogaskoszorú.) Jobban néz ki na. De kinek mi jön be ugye...
b.) Könnyebb, egyszerűbb a karbantartása és tisztítása. (Sokkal egyszerűbb. Még akkor is, ha olajjal kenjük a láncot. Mivel nincs kazetta, így a lánckerekek közé lerakódott olajsárral se kell vacakolnunk.)
c.) Biciklizés közben csak egy dologgal kell foglalkozni, hogy (néha keményen) pedálozzunk. (na jó, fékezni se árt olykor). Bár MTB-ban a SS igen ritka, de külföldön ebből egy szubkultúra is van már. A lényeg, hogy amit lehet megoldunk lendületből és izomból. Amit nem lehet, arra az esetre marad a gyalogfunkció. :-) Olvastam valahol, hogy az ilyen bicaj is 3 sebességes. 1. Tolva sétálni, 2. ülve tekerni, 3. állva tekerni. :) Nyilván különböző terepekhez különböző áttétel illik és javasolt. Ezt mindenki maga tudja, hogy hol kerekezik. De a lényege mindenhol ugyanaz.
d.) A láncvonal mindig egyenes, így ebből adódóan kevésbé kopik a láncunk.
e.) Nem feltétlenül szükséges 1 sebességes láncot használnunk. Én pl 8-as lánccal nyomom, de akár lehetne 9-essel is. (bár az drágább) Vékonyabbal lehet nem tanácsos, de akár azzal is lehet, ha valaki további grammokat akar nyerni. Felhasználás függő a dolog. Meg a fokozatok számával a lánc is egyre drágább.
f.) Terepen használva lábunk erősödik. Idővel fittebbek leszünk. Szórakozva edzünk tulajdonképpen. Érdekes kihívás is lehet, de kevésbé edzettebbeknek ez inkább hátrány. Én előnynek élem meg.
g.) Egyedi kinézet. Ez főleg MTB-nál érdekesebb, hiszen senki se számít rá, hogy egy ilyen bringának csak egy sebessége lenne.
h.) Olcsóbb alkatrészek (pl. lánckerék, lánc, meg ami nincs, azt nem kell pótolni, fejleszteni és karbantartani se)
i.) Halk hajtás (bár nekem a váltósom is elég halk volt), illetve maga a bicaj is halkabb, mert nincs ami csattogjon, lengedezzen, odaütődjön. Persze egy clutch-os váltós bicaj is elég halk már.)
j.) Könnyebb mozgatni való tömeg. Nem mindegy, hogy mégis mennyi tömeget irányítunk. Ehhez nem kell gramm-mániásnak lenni. (bár nálam nem lett sokkal könnyebb, mert nem volt szempont)
k.) SS hátsóagy használatával a hátsó küllőket nem kell asszimmetrikusan fűzni, ezért az stabilabb és erősebb. (most ez nálam még nem játszik, mert a régi agyat használom egyelőre)
l.) Azt a képet festi rólad, hogy tudod mit csinálsz. Vagy kevésbé értők között, hogy ez "de hülye!" Tanyabájkosította a bicaját! :-)
m.) Nincsen véletlen váltás, félreváltás, láncleesés, láncbeszorulás. (Csak rossz sebesség van. Hehe. Na jó, nem mindig. :D)
n.) Ez egy stílus, szubkult. Vagy bejön valakinek, vagy nem.
o.) Teljesen más vele suhanni. Más érzés. Lehet hülyeség, de én így érzem. :)

Ez mind szép és jó, de nyilván vannak hátrányai is. Próbálom mindet listázni.
a.) A maximális sebességet nem te határozod meg, hanem a bicajod. Ennyi van, ezt kell szeretni és beosztani. Igen, le fognak hagyni sokan.
b.) Hegyet mászni vele fájdalmas és szenvedés is lehet. Esetleg lehetetlen is. Bár ez a megválasztott áttételen múlik. Persze nem is arra van, amire egy rendes MTB. Úgy mondanám, hogy bizonyos dimbes-dombos terepekre megfelelő ez is. Itt tenném fel a kezem és megkérdezném, hogy akiknek MTB-juk van, azok közül hányan és hányszor használják TÉNYLEGESEN hegyek közt, és hegynek felfele menet? Magyarországon azért ez nem úgy van, mint máshol a világban. Kevés hegy, általában kevés szabadidő, kevés pénz, sok munka... stb. Én a magam igényeit néztem.
c.) Túlhajszolva magunkat, (hegynek fel pl) térd problémákhoz vezethet. Nem célszerű nagyon megerőltetni a lábunkat. Persze ésszel csinálva nem hiszem, hogy rosszabb, mint egy kondis láb edzés.
d.) Mivel csak egy lánckerék van, ezért az fokozottabban kopik. Habár ez nem vészes, ha kellően kenjük a láncot. De mégis egy váltóshoz képest azért jobban. (ha egy lánckerékre vezetjük vissza, mert egy váltósnál szétoszlik a kopás is a többi lánckerék között)
e.) A láncfeszességet folyamatosan korrigálni kell, ahogy kopik a láncunk. Persze ez is függ attól is, hogy hogyan alakítottuk át a bicajunkat, milyen a vázunk, stb. De váltós rendszernél ezt automatikusan elvégzi helyettünk a hátsó váltó.
f.) Ez egy kompromisszum. Tökéletes nem lesz soha a hajtás. Bár ezt el lehetne mondani a láncváltósokról is. Ott a változó láncvonal miatt nem tökéletes a dolog. Itt meg az van, hogy csak egy áttételünk van, de a terep meg változik.

Még egy dolog. Alapjában véve nekem semmi bajom, ha van több sebesség. Pl szívesen elfogadnék egy Pinion gearbox-os bicajt. A láncváltós bicajoknál gondolom csak azt, hogy egy picit "elcsúnyítja" kerékpárt a hátsó váltó. De ha már itt tartunk az első is. De ez megint csak az én szubjektív véleményem.

Kapcsolódó bejegyzés: Single-Speed krónika