...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack




#68 A jó bringafotó ismérvei
fénykép, beállítás, kinézet, vélemény, tippek, tanácsok2019 / Március
Évente én is készítek legalább egy "sztárfotót" a bicajról, hogy a későbbiekben lássam, hogy miként fejlődött (le) a bicajom. Vagy is sok képet készítek, hogy aztán ide csak a jobbakat tegyem be. A bal oldali "Képek a bringáról" menüben ezt évre lebontva meg is lehet nézni.

De nem is tudtam, hogy a bringafotó készítésének is vannak mikéntjei. Vagyis "iratlan" szabályai, ha úgy tetszik. Én mindig is úgy fotóztam a bringámat, ahogy jól esett és nem pedig úgy, ahogy azt 1-2 netes magazin megírta. Nos én lehet túl lázadó típus is vagyok, de pár dolgot már túlzásnak és hülyeségnek tartok ezek közül. Bár gyanítom, hogy azok a termékfotókból jöttek át a hétköznapi fényképezésbe. Ott még el is fogadom, hogy van egy rendszer, amit mindig be is tartanak. Pl szelep helyzet, vagy logó+szelep viszonya. De amúgy meg nem tartom ezt 100%-ban betartandónak. A listához én is írtam még hozzá, amit úgy gondoltam, hogy jó tanács lehet.

Nézzük akkor mik is ezek a tanácsok, illetve tippek!
A szelep pl a gumiköpenyen látható logó / felirat közepéhez kell, hogy essen.
- Én ezzel sosem foglalkoztam. Inkább akkor maradjanak a képeim amatőr szinten. :) Eleve nem nagyon vehető észre minden képen a szelep, csak ha külön keressük. Ez szerintem leginkább homogén falak előtti fényképezésnél lehet opció annak, akit ez érdekel. Nekem nem kell a túl mesterkélt kép.
A szelepek egyforma helyzetben legyenek elől/hátul.
- Ezt sem tartom hű de nagy problémának, ha esetleg nem így lenne. Én ezzel sem foglalkozom soha. Az sokkal természetesebb, ha úgy van, ahogy éppen áll.
A nyergünk legyen vízszintes.
- Ez szerntem eleve alap beállítás a legtöbb bringás számára. Talán csak a DH és a dirt bicajosok nyerge nem vízszintes, ha jól tudom.
Tiszta bringát fotózzunk.
- Ezzel sem értek egyet. Sokszor egy jó koszos bringa nagyon jól néz ki. Valószínű, hogy ez bringa típus függő dolog. MTB-nál kifejezetten jól néz ki, ha piszkos. Persze ez is, mint sok minden, egyéni elbírálás függvénye.
A megfelelő falat válasszuk háttérnek.
- Ezzel nem is vitatkoznék. Teljesen rendben van. Nyilván arra érti, hogy ne legyen figyelem elterelő és izléses legyen, illetve a témánkhoz, bicajunkhoz passzoljon. Ugye fehér fal előtt pl fehér bicajt nem tanácsos fényképezni.
A hajtás oldalt fényképezzük.
- Tudat alatt én is mindig ezt fotóztam le. Talán mert ez az oldal amúgy is jobban néz ki. De pont akár e-miatt, hogy megtörjük ezt az egyoldalúságot, nyugodtan mehet a másik oldal is néha.
A hajtókart a megfelelő pozicióba kell helyeznünk. A hajtás oldalon legyen 3 óra állásnál a hajtókar poziciója. Vagy esetleg közel a 4 óra álláshoz. A pedálok pedig legyenek vízszintesek.
- Ebben lehet valami, ugyanis tényleg nem minden állásban mutat szépen az összhatás. Bár én erre se figyelek mindig sajnos.
A gyorszárakat hajtsuk szépen a vázhoz, hogy ne álljanak össze vissza.
- Ez szerintem meg fényképtől függetlenül is igaz. Legyenek szépen behajtva.
Versenybicajnál a láncunk legyen a legnagyobb lánctányéron, a hátsó soron pedig a legkisebb fogaskereken. MTB-nál hátul a kazetta közepénél elöl pedig... nos erre nem találtam ide vonatkozó infót. De az 1x hajtásoknál egyértelmű. :)
- Ez rám nem vonatkozik. De talán így néz ki a legjobban a hajtás rendszer? Vagy ilyesmi lehet ebben.
Legyen egy megfelelő helyszín.
- Kell egy jó helyszín és kész. Egy sima fal nem mindig jó. Legyen néha más típusú a háttér. Ötletes, egyedi, merész, furcsa, stb.
Megfelelő kitámasztás
- Sokan egy "magic sticket" használnak erre a célra. Ez tulajdonképpen egy az erdőben lévő gally, kisebb faág, amivel kitámasztják a pedált, hajtókart, vagy ahol tudjuk és a bringa szépen "magától" megáll a saját kerekén, amíg a képet elkészítjük. Ez akkor jó, ha semmi nincs, aminek neki tudjuk támasztani a gépünket. Vagy ha eleve ilyen képet akarunk készíteni.
Készítsünk több képet.
- Egyértelmű dolog, mert így azt az egyet, ami a legjobban sikerült tudjuk felhasználni majd. Inkább több kép legyen, mint csak egy, amit esetleg pont el is rontunk.
A bicikli "saját magasságában" fényképezzünk. (a kormány vonalalában leginkább, vagy a kerék középvonalától felfele. De ez is nézőpont és távolság kérdése)
- Nekem ez is magától jött. Talán mert ha az ember sok bicaj fotót lát, már magától beívódik a tudatunkba. Meg így néz ki jól tényleg egy bringa fotó. :) Na persze ettől függetlenül más perspektívából is nyugodtan fényképezhetünk e-mellett.
Megfelelő fényviszonyok kellenek
- Evidens, hogy a jó fotóhoz kell a sok fény. De az se mindig jó, ha sziporkázó napsütésben fényképezünk. Figyelnünk kell, hogy hova vetődik az árnyék a bicajunkon. Nem-e lesz árnyékos a bicajunk (váz) egy része. Ezt kiküszöbölendő, legjobb egy szép tavaszi, vagy nyári napon akkor fényképezni, amikor egy kisebb felhő pont eltakarja a napot. Ilyenkor sokkal szórtabb megvilágításban tudunk fényképezni. Minimális árnyékkal. Így minden jól látszik, mert nincsenek sötétebb (árnyék) foltok.
Képszerkesztés, manipulálás
- Utólag hozzá is nyúlhatunk a képekhez egy képszerkesztő progival. Hogy a fényviszonyokat jobbá tegyük, esetleg a színhőmérsékleten javítsunk (pl melegebb színek), vagy új keretbe foglaljuk a képet, esetleg töröljük onnan a zavaró tényezőket. (árnyék, madár, rovar, stb)

Biztos vannak még dolgok, amiket kihagytam, de nagyjából ezekre a dolgokra nem árt figyelnünk egy-egy kép készítésekor. Vagy lehet lázadni és újítani. :) Hiszen az a jó kép, ami saját magunknak tetszik. Én se figyelek oda ezekre állandóan.