...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack




#72 CSM: Légtartály (Airtank)
hack, csináldmagad, tubeless, airtank, teszt, próba2019 / Március
tubeless

Elgondolkoztam, hogy lehet a mostani évben kipróbálom ezt a tubeless dolgot. Viszont mivel nincsen kompresszorom, se légtartályos pumpám, ezért azt is meg kell előbb még oldani, hogy egyáltalán fel tudjam fújni majd a gumit. Egyelőre nekem csak egy kicsi kézi pumpám van, ezért azt találtam ki, hogy "barkácsolok" én majd egy nagynyomású légtartályt eme célra. Tehát amiből egyszerre ki tudom juttatni a levegőt a kerékbe. Egy porraloltó készüléket alakítottam át eme feladatra, mert ez tűnt a legjobb és leggyorsabb megoldásnak. Illetve a projekthez kellett még egy belsőből kivágott szelep, illetve némi cső. Azért is jó ez a megoldás, mert 12 bar az üzemi nyomása ennek a tartálynak. Én meg sose nyomok ennyit bele. (Egy kölcsön lábpumpával csak 8 barig tudtam.) Így viszonylag biztonságos is. Egyébként a másik alternatíva egy kisméretű pumpás permetező lett volna. Azon van biztonsági szelep is, de éppen ez miatt csak 3 bar-ig jó. Illetve bámilyen meglepő, ez utóbbi sokkal drágább, mint egy porraloltó készülék. Ugyanis egy 1kg-os porraloltót már lehet venni 2000 - 3000 forintért. Egy ilyen tartály nagyon gettós (legolcsóbb) változata amúgy egy üdítős palack átalakítása lenne, de én ebben jobban bízok. Másrészt ezt jobban fel tudom használni más célokra is. Pl portalanításra is. (számítógépben).

Ez a fajta tűzoltókészülék nem "gázpatronos" (CO2 vagy N2), ezért szétszerelés előtt ki kellett fújnom belőle a port, mert már az egész palack nyomás alatt volt. Ez után már biztonságosan lecsavarható a fej része. Ami szabad kézzel nem is ment, ezért egy nagy állítható villáskulccsal fogtam meg a fej egy részét és azzal lazítottam meg az egészet. Aztán egy schrader szelepnek kivettem a belsejét és levágtam a gumihoz kapcsolodó végét. Ez után csavartam be a szelepet az amúgy szűkülő kimeneti nyílásba. Behajtóval egész jól ment. Illetve a hézagba még zselés pillanatragasztót nyomtam és egy lánctányér anyát még rácsavartam. Tulajdonképpen ennyi volt az egész átalakítás. Illetve még egy dolog szükséges a kényelmes nyomás alá helyezéshez. Ugyanis, ha nem akarjuk lenyomva tartani a nyomáskiengedő kart - miközben fújtatunk bele - célszerű azt valamivel lenyomva tartani. Én erre a célra egy fém "pillempátyút" használok, amit ráhajtok a karra, ha lenyomva akarom azt tartani. De egy erős gumigyűrű is megfelelt volna amúgy. A képen szereplő tesztnyomást egy "műhelypumpával" tettem bele 35 pumpálással, ami 8bar nyomást adott a palackban. 40-45 pumpálással már a nekem megfelelő nyomásra fel lehet fújni a 2.6-os gumimat. Viszont egyelőre nem mertem tovább fújni és szerintem nem is tudnám megoldani, mert a végén már így is nehéz volt pumpálni. Viszont ez a 8 bar már arra elég, hogy elegendő levegő jusson a kerekembe. Tovább meg majd pumpálok még bele a megszokott módon. (Ha sikerülne elérnem a 10 bar-t, szerintem elegendő is lenne egy kerékhez. De 12 bar mindenképpen, ami egyébként alapból volt a még eredeti készülékben.)

Természetesen még kellett némi cső is, hogy valahogy eljusson a levegő a kerékbe. Erre otthon talált tömlőket/csöveket eszkábáltam össze, hogy jó legyen. (6 mm x 1,5 mm-es átlátszó PVC tömlő) A végeredmény nagyon jól működik és szerintem ettől biztonságosabban alig ha lehet ilyen tartályt házilag készíteni. (Viszont lehet be kellene szereznem egy nagyobb pumpát, mert az én kis kézi pumpámmal esélytelen lenne 8 bar-t belenyomni! Próbáltam és Kb 5 bar még ment.) - Amit esetleg még majd fejlesztek rajta, az az, hogy lefestem az egész palackot, hogy ne teljesen tűzoltó készülék kinézete legyen.

Tehát a tubelessre való átállás egyik problémája már megoldva. Legközelebb majd már maga a tubeless átalakítás jön, illetve a próba. A közeljövőben folytatom...

Kiegészítés:
Egyik netes barangolásom alkalmával láttam, hogy különböző DIY (CSM) projektekhez nagyon jól fel lehet használni a hűtőkben és fagyasztókban fellelhető kompresszort. Elvileg 8-10 bar-t simán tud sűríteni és az pont nekem jó is lenne. Én úgy is le akarom majd cserélni a 30+ éves fagyasztószekrényemet és ha erre sor kerül, akkor kiszerelem belőle a kompresszort, mielőtt elviszem a hulladékudvarra. Így majd nagyobb pumpát se kell vennem. :) Tehát ennek a projektnek majd lesz egyszer egy folytatása is.

További képek: Porraloltó - Szétszedve - Módosított szelep - Kész van - Szorító
Végül egy videó is van még.

Kapcsolódó bejegyzés: CSM: Defektgátlás