...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack




#86 CSM: Computer hack
elmélkedés, hack, átalakítás, csinádlmagad, ötlet, jeladó2019 / Július
computer hack

A nálam már szokásos (agymenésem) letisztultság vonalon maradva azon gondolkodtam, hogy van-e olyan bike computer, amit úgy lehet hordani, mint az órát. Na azzal pl nem lenne bajom. De ahogy néztem olcsóbbak pár modelltől eltekintve nem nagyon vannak. (20 ezer körül) És nekem nem kell túlbonyolított dolog se, mint a "nagyok". Illetve azok/ezek már nem is kerékpár computerek, hanem sportórák, fitness órák és ilyesmik. De ezek közt tényleg van, amiben van GPS és lehetne arra használni, amire én szeretném. Csak a megtett utat és esetleg még a mért sebességet kellene, hogy tudja. A többi számomra felesleges adat és funkció. Erre a célra meg egy okostelefont megint csak felesleges overkillnek érzek. Pláne, hogy én "butatelefont" hordok magamnál. Plusz, hogy az még ráadásul nagy is, zabálja az akkut és "nehéz" is.

A normális, átlagos computerekkel meg az a bajom, hogy én ugye nem akarok semmit a kormányon, (+ semmi olyan helyen, ami megtöri a váz vonalvezetését) Illetve a probléma a wireless jeladókkal az az, hogy átlagosan 60-70cm-ig működnek, de az is már egy nagyon maximum távolság. Inkább ezen belül megfelelőek és pontosak. Ez meg elég kevés nekem, ha el szeretném rejteni az órát (illetve a jeladót is) valahova máshova. - Mindenesetre amíg döntök ebben a kérdésben (hogy vegyek-e ilyen GPS-es sportórát), addig is ötletelgettem szokás szerint...

Mivel amúgy se használtam már a régi "km órámat", azért az jutott eszembe, hogy akkor átalakíthatnám. Vagy is megpróbálom, aztán ha még sem sikerül, nem gond. Azt gondoltam ki, hogy pl beszerzek egy vezetékes órához való jeladót és azt összeházasítom a vezeték nélküli jeladóval. Így tulajdonképpen meghosszabbítom azt a távolságot, ahova még tehetem a wireless jeladót. Így már magát az órát akár a zsebemben is hordhatom, mert elég közel lesz a jeladóhoz. A vezetékes jeltovábbítót így meg megint több helyre fel tudom tenni. A mágnest sem csak a küllőre lehet amúgy. :) Hiszen a vezeték az lehet "bármilyen" hosszú. Kicsit öszvérmegoldás az egész, de megteszi. De aztán nem egészen így tettem, hanem inkább szétkaptam a wireless jeladót és kivettem belőle a reed relét, ami a mágnes hatására mindig zárja az áramkört. A relé helyére egy két eres vezetéket forrasztottam és a másik végére ment vissza a reed relé, így meghosszabbítva végülis ezt az impulzuskapcsoló részt. Egyébként ugyanígy működik a vezetékes is, csak ott a reléből a jel már egyből a computerbe megy a dokkolón keresztül, nem pedig egy jeltovábbítóba.

Ezt az "érzékelőt" végül beletettem egy gumicsőbe (ill zsugorcsőbe) és elrejtettem (ragasztóval) a láncvilla és a támvilla találkozásánál, ahol a féktárcsa is van. Tehát a hátsó kerékhez. A mágnes pedig a féktárcsán van a tartó csavarok mellett. (ide kerestem kisebb mágnest az eredetitől) Alig észrevehető és az itt futó kb 50cm vezeték se nagyon feltűnő a támvilla belső felénél elvezetve. Egyedül maga a vezeték nélküli jelátvivő egység látszik, amit egyelőre a támvillák találkozásánál lévő háromszögbe tettem. (régen itt volt az első lámpám akku pack-ja amúgy)

Azért tettem fel megint az órát, hogy tudjam mennyi távolságot is mentem a túráim alkalmával. (2019 Június 2-től mérek újra és azóta már mentem vele 410 km-ert) Tudom! Utólag is meg tudnám mérni a google segítségével, vagy pedig okostelefonnal mérni útközben. De fentebb már vázoltam az utóbbi miért is nem jó nekem. Meg én szeretek fabrikálni. Pláne, ha egyedi a dolog. :) Meg aztán bizonyos földutakat sehogy, vagy nehezen lehet utólag lekövetni és megmérni google map-en. Ha a vezeték nélküli jeladót is el tudnám teljesen rejteni, az lenne a legjobb. De egyelőre nem tudom hova még. Az ülés alá azért nem jó, mert oda akkor fel kell hogy menjen egy vezeték. Az meg látszana... én meg nem akarok látszó vezetéket. Ha nem lenne a nyeregcsöves lámpám, akkor ott el tudnám hozni teljesen az ülés alá... De most az nem opció, mert tele van már a nyeregcső belseje. Habár lehetséges megoldás lehet még, ha beszerzek nagyon vékony 2-eres szalagkábelt. (mint pl amit a ledszalagoknál használnak) Utána meg azt fekete szigetelőszalaggal leragasztom. Ez a megoldás a támvillánál is jó, mert tényleg észrevehetetlen lenne.

Az órát végül teszteltem, működik és pontos is. (már amennyire eleve pontos egy ilyen) Hátsó zsebben, oldal zsebben, normál zsebben is tökéletes hordani. De arra jutottam, hogy nem mindegy milyen mágnest használok. Főképpen az ereje nem mindegy. Meg persze a mérete sem, hiszen nincs sok hely a féktárcsánál se. Meg hülyén is nézne ki egy nagyobb mágnes ott. Szóval a nagyon erős mágnes azért nem jó, mert a mágneses mező is erősebb és ezáltal ugyanolyan távolságban helyezve a relé tovább tart bezárva. Ugyanígy a forma se mindegy milyen. Pl egy lapos, HDD-ből kiszerelt picit íves és hosszabb mágnes sem jó, mert megint csak tovább van zárva a relé, mint kellene. Ezáltal csalna a mérésben. A gyenge mágnes meg értelemszerűen nem működne, csak ha közelebb visszük a reléhez. Ezért tettem én 3 kis mágnest egymásra. Aztán picivel később derült ki az is, hogy nem mindegy a mágnes és a relé egymáshoz viszonyított pozíciója sem. Egy sűrű aljnövényzetes úton (csatorna mentén) ugyanis elmozdulhatott a mágnes és elkezdett hülyeségeket is mérni. Először azt hittem, hogy lemerült az elem, de azt cserélve derült ki, hogy nem az volt a hiba okozója. Egy picivel ugyan, de elmozdult a mágnes. Szóval most már ezt is tudom. :) Így végül a féktárcsa egyik furatába tettem a mágnest, amit bele is ragasztottam.

További képek: Áramkör - Érzékelő relé - Elrendezés - Jeltovábbító