...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack




#94 A "bringatartás" költségei
költségek, kiadások, bringatartás, alapdíj, elmélkedés2020 / Január
Most nem általánosságban nézve fejteném ezt ki, hanem csak rám vonatkozóan. Már csak azért is, mert ez egyénenként változó lehet. Tény, hogy egy bringa sokkal olcsóbb szinte bármelyik közlekedési formától - kivétel a gyaloglás - de azért ez sem költségektől mentes. Szerencsére én megúszom a szerviz díjakat is, mert magam bütykölöm, ezért ezen kívül elég csekély a költsége a bringámnak. Most nem számolom ide a "nem szükséges" (és "felesleges") fejlesztéseket nyilván, hiszen csak az alapvető fenntartáshoz való dolgokat említeném meg.

Ami nekem pedig a következők:
- Kb évente új markolat, mert elkopik. (1000 Ft) Bár ez csak esztétika.

- A paraffinos lánckencém költsége (paraffin olaj + paraffin kb 800 Ft/év)

- Az egyéb kopó alkatrészek közül a gumiköpeny és a fékpofák is több évet kibírnak nálam. (Nem számoltam éves költséget)

- A hajtásra (lánc, lánckerék, lánctányér) is igaz a több év, bár most azért kíváncs vagyok, hogy single-speederként hogy is alakul ez. (Nem számoltam éves költséget)

- A defekt kérdés is 300 forintból megoldódik több évre. Mert kb ennyibe kerül jópár folt és a ragasztó hozzá. (legyen 100 Ft/év) De vegyünk még a biztonság miatt ide egy belsőbe fújható defektjavító spray-t is, (1000 Ft) mert túráknál jól jöhet. Bár ebből sem biztos, hogy évente új kell.

Jó persze, egyszer meg kellett vennem a szerszámokat és a kenőzsírt és egyebeket is, hogy onnantól kezdve ezekre már ne költsek. Ez a számolgatás amúgy is csak egy irányadó számolás. Vagy ha úgy tetszik egy nagyon alap. Meg egyes dolgokat, ha nem is évente, de előbb utóbb cserélni, pótolni kell. (gumi, fékpofa, gumiragasztó, stb) És ezeknek az éves pénzügyi vonzatával, azaz visszaosztásával fentebb nem foglalkoztam. Ha pedig a csotrogányom nézem, arra gyakorlatilag nem is költök, mivel sokkal kevesebbet használom és kevésbé is törődöm vele.

Alapjában véve mondhatnám, hogy évente kb 2-3000 Forintot kell ráköltenem a bringára, hogy rendesen guruljon és karban legyen tartva. Igaz, hogy ez csak egy minimum érték, ha nagyon jól bírják az alkatrészeim.

Viszont ...
... ha 3* évre számítanék két új külsőt (2x~7000 Ft), két pár fékbetétet (~10000 Ft), egy láncot (~3000 Ft), egy lánctányért (~3000 Ft), egy lánckereket (~2000 Ft) és legyen benne egy teljes fékolaj csere is (500 Ft), akkor ez lenne kb 32500 Ft. Tehát összesen 3000 + 32500 az 35500 Ft a három évre, ami visszaosztva egy évre Kb 12000 Ft. De persze ez nem ilyen egyszerű, mert a lánc és a lánctányér lehet nem bír ki 3 évet, csak kettőt és a pénzeket is csak nagyjából írtam. De mondhatjuk, hogy körülbelül 12K pénz évente, ami meg ugye 1000 Ft havonta. De legyen 1500 Ft/hó, hogy tényleg minden, egy esetleges váratlan kiadást is átfogjunk vele. Még így sem rossz! Ezt igazából csak visszafele lehetne pontosan kiszámolni, ha a bicikli vásárlása óta minden ilyen irányú kiadást leírtam volna szépen. Vagy ha mostantól jegyezném fel ezeket az adatokat, akkor meg 2-4 vagy 3-6 év múlva lehetne egy kimutatást készíteni ebből. Attól függően, hogy ténylegesen mit is bírnak az alkatrészek. De én is csak nagyjából szerettem volna tudni, hiszen mindenki tudta eddig is, hogy a gyaloglás után ez a legolcsóbb közlekedési forma.

Egyébként 1500 Ft-ból 5 db helyi buszjegyet (260 Ft) tudok venni.

* A 3 éves időszak a külső gumik és fékpofák tekintetében biztos hogy tartható, mert 2020 nyarán lesz 3 éves a külsőm és még simán jó állapotban van. Illetve a fékpofáknál meg az előző fékemből tudok következtetést levonni. Még bőven bírt volna éveket, csak én cseréltem közben teljes féket még 2017 decemberében. És akkor már 3 éve az eredetit nyúztam. Mivel a lánctányér alumínium, ezért ezzel már szkeptikus vagyok. Bár 2018 Kb Májusától van a 36-os lánctányér fent. Tehát 2 évet biztos hogy kibír. És a lánccal kapcsolatban sincs még ilyen adatom, hogy mennyit is bír nálam. Pláne, hogy most 2 láncot használok forgásban. A régebbi majd tavasszal lesz 2 éves, az újabb lánc pedig akkor lesz 1 éves. A hátsó acél lánckerék is már 2 éves lesz tavasszal.