...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack




#100 Múltidézés: Szerszámos emlékek
szerszám, bringa, érdekesség, retró, régiség, villáskulcs2020 / Április


Éppen a nagy szerszámos ládámban kutakodtam - amiben mindenféle szerszámok vannak egyébként - amikor is kezembe akadt egy régi bicajos "kulcs". Aztán előtörtek az emlékek, amikor is már nagyobb gyerekként akár ezen darab szerszámmal is megszereltük a bicajunkat. Mai szemmel nézve ez volt az akkori multiszerszám. A jobbakra talán rá is volt írva, hogy melyik milyen méretű csavarokhoz jó. Erre, ami nekem van nincsen, de ezek a méretek vannak rajta: 8, 9, 10, 12, 13, 15, 17 és 18mm, meg valami karmos középrész leszedő. Több verzió létezett ezekből és nekem is több volt. (Ez ami most van nem az, ami gyerekkoromban is volt nekem, mert azok elvesztek már. :( Ezt már ebben a modern korban szereztem be) Lehetett szeretni, nem szeretni, de én ötletesnek véltem abban az időben. Pl elég vékony volt ahhoz is, hogy a kónuszokhoz is hozzáférjünk, vagy a pedálokat is le lehetett vele szedni. Bár néha ilyenkor előkerült a kalapács is, ha nem bírtuk kicsavarni.

Nagyon nagy erőket tehát lehetetlen volt kifejteni ezzel a kulccsal (kicsi erőkar lévén), de azért mégis megtette, mert nem hullott szét alattam sose bicaj. :D Meg valószinűleg senki alatt sem, aki kicsit is odafigyelt. A régi bicajok azért elég egyszerűek voltak. Szinte csak ez a "multitool", vagy egy mezei villáskulcs készlet kellett a karbantartásához. Na jó, azért nem mindent lehetett ezzel megoldani, de egy mai multitool-lal sem az a cél. Hanem, hogy jó ha van a kéznél némi szerszám az úton, vagy ha bárhová megyünk. És emlékszem, ezeknek a kulcsoknak még volt egy kis tartójuk is (több méretben is voltak), amit az ülés mögé, vázra, vagy a kormányra lehetett felakasztani. (Azt a tipikus hangot sem felejtem el sose, amit ebbe a tartóba helyezett kulcsok zörgése okozott egyenetlen talajon gurulva. Hát még akkor, amikor ugrattunk. :P) Sajnos erről csak netes képet találtam, pedig volt nekem is és használtam is, mert hát az milyen "vagány" volt már akkor. :) Nekem úgy rémlik, hogy volt mindkét méretből. (más bicajhoz más méret)

Emlékszem milyen nagy ötlet volt az is, hogy a kerékagyat úgy tartottuk tisztán, hogy egy akármiből készült karikát tettünk a tengelyre és ahogy forgott a kerék , úgy folyamatosan szedte le a (néha olajos) port róla. Ezt amúgy nagyapámtól lestem el. Ő egy bőrből készült karikát tett oda, csak én már modernizáltam valami modernebb műanyaggal vagy nem is tudom már mivel. Szerintem ezt a mai napig lehet még látni régi bicajokon a falvakban. Bár kétségtelen, hogy ritka jelenség lehet már.

Talán másnál is előfordulhatnak még ezek a szerszámok a sufniban, vagy inkább a nagyapa fészerében, kamrájában. :) - Annyira azért nem vagyok öreg még, de nekem még ilyen "ősrégi" gyerekkori emlékeim is vannak, mint: Nagyapám dörzsfékes(?) bicaja, dunlop szelep, láncvédők, bumszli dinamó, bumszli csengő, kemping bicaj, muffolt váz, kör alakú narancs és piros macskaszem, műanyag csillag küllős bmx, banán ülés, mechanikus km számláló, vagy orosz versenybicikli vázváltóval. Ilyen orosz "outi" a bátyámnak is lett végül, amivel én is mentem sokszor. :)

És ha már emlékek.... Egy dolog szinte semmit nem változott. A javító folt és a ragasztó. Szinte ugyanaz a csomagolás, szagok... Legalábbis nem sokat változott. Erre az eredeti retrós műanyag dobozos fajtára emlékszem igazán. Ez meg már egy picivel modernebb és ez kapható is, de ez is régóta ilyen már. Persze vannak modernebb csomagolásban és más márkák is, de ez pont egy olyan dolog, hogy fejleszteni nem nagyon lehet már.