...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack




#132 Légtelenítési bonyodalmak
fék, szerviz, javítás, olajcsere, légtelenítés, megoldás2021 / Április
(A bejegyzés frissült. Lásd lentebb!)

Szinte egész télen állt a bringa, így nem tudom hova tenni az esetet. Történt ugyanis, hogy a hátsó fékem nagyon "bepuhult" és szinte semmit nem fogott, amikor nem rég újra elővettem a bicajt egy tekeréshez. Érdekes, hogy nekem "mindig" ezzel a hátsóval van a probléma, míg az elsővel gyakorlatilag sose volt még. (hosszú a cső?) Gondoltam egye-fene, majd légtelenítem újra és minden rendben lesz. Hát nem így lett, hanem még rosszabb lett. :D Gyakorlatilag tövig be tudtam már húzni a fékkart és akkor se fogott szinte semmit. Hm... wtf? Végül teljes olajcserét is csináltam, de nem javult, pedig pumpáltam elég sokszor és többször is a fékkart. Bár egy picit bekeményedett ilyenkor, de utána visszaállt puhára.

Olyan, mint ha nem lenne elég olaj a fékrendszerben... vagy pedig van egy "hatalmas" légbuborék valahol. A lényeg, hogy így még nem jártam egyszer sem. Mielőtt elvittem volna a haverhoz (Ricsi, Iron Monkey), hogy nézze már meg, azért csak dolgozott bennem tovább, hogy DE ÉN AKAROM megoldani a helyzetet. Szóval olvasgattam a neten és egy olyan technika vált be végül, amiről már régebben olvastam ugyan, de nem gondoltam volna, hogy pont ilyen "rossz" helyzetben is működik. Csak egy gumigyűrű kellett hozza, amivel lenyomva tartom a fékkart "egy" éjszakán át. Igazából kb 2 nap alatt oldódott meg a probléma úgy, hogy 99%-ban csak állt a bringa. Néha nyúltam csak hozzá, hogy pumpáljak párat a fékkaron. (ebből gondolom, hogy inkább volt ez egy nagyobb buborék valahol, mint kevés olaj) De már rögtön első nap után nagyot javult és a második napra meg már rendesen jó volt. Szóval jah. Ilyen egyszerű volt a megoldás. Behúzott fékkarral otthagyni és másnap pumpálni 1x-2x a karon. Ennyi. :)

Hogy mégis mi lehetett vele az állástól, azt nem tudom. Bár vagy 1.5 hónapot kivittem a bringát a kinti tárolóba a "hidegbe", ettől több változás nem volt. De lehet nincsen köze ehhez amúgy és csak szimplán gondolt egyet és belevegősödött. Mondjuk teljes olajcsere még nem volt a lassan 4 év alatt, így lehet ezzel van összefüggésben. Na mindegy. Lényeg, hogy most már lehet fékezni mint atom. Amúgy kb 15-20 ml olaj mehetett a hátsó rendszerbe. Szóval tényleg nem sok. Én meg vettem 100 ml-t. De úgy is kell majd az elsőbe is. Sosem árt az, ha van itthon.

Kiegészítő megjegyzés:
Öööööö... ö.. hát nem tudom most mi van, mert még mindig nem jó a fék. Most hogy voltam hétvégén vele egy kört, kiderült, hogy visszapuhult újra. :/ Szóval majd még írok ide, ha meg lesz a hiba oka, vagy ha sikerült végleg megoldani a felpuhulását.
Szerviznapló:
Hétvégén elgurultam Ricsihez (Iron Monkey, Nyíregyháza), mert nálam megállt a tudomány. Vagy 30 percet biztos foglalkoztunk vele, hogy minden légbuborék kimenjen a rendszerből. (A dugattyúknál lévő nehezebben jött ki). De végül csak sikerült. Úgy nézett ki, hogy minden rendben lesz vele, mert picit még túl is töltöttük a rendszert. (még a munkahengert is visszább nyomtuk, amit én itthon amúgy nem tettem meg) Ja és tettünk bele új fékbetétet is akkor már, bár talán még ezt az évet kibírta volna a régi is. (de a fékező felület fele már simán elfogyott) Hazafelé talán a 2. vagy 3. fékezésnél a túlnyomás szelepnél elkezdett spriccelni az olaj. És utána már újra rossz lett a fék. Elvileg a membrán ment tönkre a fékkarban. Mindenesetre biztos, hogy valami komolyabb hiba van vele. :/ Olajat nem eresztett eddig sehol amúgy.

A történetnek itt még nincs vége...

Képek: Légtelenítés 1 - Légtelenítés 2

Kapcsolódó bejegyzés: Szerviz: Légtelenítés