...egy
rendhagyó
bringás
°blog
...szerelés, elmélkedés, történet, vélemény, tuning, dekoráció, ötlet, túra, hack



#171 Gumi-kérdés
külső, gumiköpeny, használat, csere, elmélkedés2023 / Január


Külső gumival való valós élettartam tapasztalatom nem sok van, vagy inkább szinte semmi, mert a kettes gépen is pl 25(!) éven át volt ugyanaz a gumiköpeny. És nemrég is csak azért cseréltem rajta, mert ellopták a komplett első kerekem. Így pótláskor hátra is vettem új gumit.

Szóval van egy pár 5 éves gumiköpenyem, ami hát valljuk be, azért már elég idősek(?), ha csupán csak az éveket nézem. Viszont, ha csak évi 2000 km-rel számolnék a vele legurult távot nézve, az meg már 10.000 km lenne minimum az 5 év alatt. És itt van hát a kérdés, hogy akkor most mi is van!? Cseréljem-e? Vagy nem-e? Mert a gyártók persze dobálóznak itt a több ezer kilométeres élettartammal, de azok mint tudjuk általában véve egy nagyon ideális adat lenne. Ezért utánanéztem, hogy az általam használt márkánál (schwalbe) mit is írnak. Az általános gumijuknál 2000-5000 km-ert írnak, a marathon jelzésűeknél meg 6000-12000 km van feltüntetve. A marathon plus-nál pedig több mint 10k km-t írnak. (Persze csak irányadó adatok ezek is) Ezek alapján én akkor az általános kategória lennék gondolom. Viszont, ha azt nézem, akkor jócskán túlteljesített, amit én használok. (smart sam, 2.6)

Más oldalak információit nézve pl 5000-8000 mérföldet is írnak cross-country kategóriánál. Tehát elég nagy a szórás, így ezeket az adatokat kb el is felejthetjük, mert úgy is a való élet mondja meg, hogy mikor csereérett egy gumi. - Ez a kopás dolog amúgy is ugye több dologtól függ, mint pl. a pilóta tömegétől, a guminyomástól, a hogyan (pl agresszívan) bicajozunktól, mennyi UV fényt kap (=tárolás), és a talaj típusától is. (+ egyéb tényezők még) Ami a nyomást illeti, nálam valahol a betonkemény és a hegymászósan alacsony között van. Pontos nyomás adatot nem tudok mondani, mert én érzésre (ujjakkal való osszenyomás, hehe) állapítom meg magamnak a megfelelő nyomást. De kb 2 bar körül lehet talán.

Ennyi év után nyilván már láthatóak az elhasználódás jelei (pl repedezett felület), de amúgy én még nem fogok szaladni ezt lecserélni az idén. Nekem nem tűnik vészesnek még a helyzet. Ami betudható annak is talán, hogy nem igazán durvulok a bringámmal és többet megyek földúton, mint aszfalton. (bár a különbség egyre inkább kevesebb, mert több túrám bicajúton és aszfalton történik javarészt) Jó, vannak kisebb repedések, futófelületi kopások (a hátsón ugye több valamivel), de kb ennyi. Úgy gondolom, hogy simán elbringázhatok még vele az idén vagy akár jövőre is. Ha pedig mégis lenne vele valami, szerintem ugyanilyet (vagy hasonlót) fogok venni újból.