upgrade, downgrade, szerelés, fejlesztés2017 / November, December
A festés után így az év végére több dolgot is megváltoztattam még a bicajon. Kapott egy Zee RD-M640-es hátsó váltót, hozzá a váltókart, kazettát (11-34) és láncot. Illetve új féket (slx m7000) is vettem, + markolatot. Előtte pedig a pedált, lánctányért, kulacsot, féktárcsát, váltókart és stucnit is cseréltem már. Azt hiszem nem is nagyon lesz több nagyobb volumenű vásárlásom egy ideig. Bár még ott a villa is... hm...
Amúgy nem volt különösebben indokolt az upgrade. Igazából én ellettem volna a 9 sebességemmel bőven, de rövid kanalas váltót sajnos nem nagyon láttam ehhez valót. Ez meg nekem azért kellett, hogy ne csapkodjon a lánc terepen vagy trükkök közepette. Meg amúgy is felesleges az 1x rendszerekhez hosszú kanalas váltó. (legalábbis nekem! illetve az én áttételi tartományomhoz. Bár olvastam, hgy a FR verzió lazán elviszi a 42 fogast is. + Elvileg a rövidebb lánc halkabb is.)
Így muszáj volt váltanom a 10-es rendszerre. Bár magamat ismerve, lehet hogy összehoztam volna a 10 sebességes váltót egy 9 sebességes váltókarral, hogy működjön is. Bár azt tudom, hogy sram 9s váltókarral menne. Meg ha megfúrom a váltót, hogy a bowden kisebb karon keresztül húzzon, valószínű akkor is ment volna shimano 9s váltóval is. No de nem akartam egyelőre szétbarmolni már most rögtön. Vagy ami későn jutott eszembe már, hogy fokozatmentes váltót kell használni és azt meghekkelni. :( Ami meg is történt ugyan, de már későn. Persze nem bánom a dolgot. Csak megjegyeztem. :)
Már egyszer tavaly tavasszal cseréltem egy pedált, de most megint cserés lett. Igaz, ez utóbbi nem tervezett csere. Akkor egy fekete alu flat pedált kapott, mert az eredeti nem volt valami jó. Ha jól emlékszem bikefun volt, amire cseréltem. Semmi bajom nem volt ezzel se, bár eléggé nagy bumszli volt és kezdett szorulni is. Egyszer szervizeltem is, de utána jó volt még. De aztán úgy alakult, hogy kaptam ajándékba egy picivel jobb pedált. (Sixpack Racing Vegas Flat) Ez már kompozit műanyag, és jó lapos is. A hosszabb tüskéi miatt eléggé agresszív is. Bár valószínű a cipőm talpát is megfogja enni, de majd csinálok valamit ellene. Ez a pedál ragaszkodik is a cipőhöz rendesen. :) Lecsúszni tuti nem fog a lábam róla.
szerviz, szerelés, fail, balszerencse2017 / Augusztus
Ezt a láncos kulcsot kb 3 éve eszkábáltam egy használt láncból és egy fém "esernyőrúdból". :) Jól is működött (mindeddig), bár nagyon sokszor nem volt használva. Nemrég csak meghajlott, aztán már tört is a legközelebbi használatkor. Igazából pont kellett sürgősen, ezért nem volt idő megint házilag barkácsolni, így hát vettem egyet. Másik ilyesmi dolog, hogy az egyik oldható patentszemet az istenért se tudtam szétszedni. (új lánc, új bontható szem) Pedig bevetettem sokféle trükköt és eszközt. Így ebből is kénytelen voltam megvenni a célszerszámot. Érdekes volt, mert eddig kézzel mindig össze és szét tudtam szedni.
Kezdek elkanászosodni. Mi lesz így, ha mindent megveszek és nem magam csinálom meg? :-)
Na azért nem kell félni, és mivel amúgy is szervizelek más bicajokat is, nem baj ha megvannak ezek a dolgok.
szerelés, ötlet, hack, csináldmagad2017 / Augusztus
Az első lámpához hasonlóan akartam egy kompakt, kis helyen elférő hátsó lámpát is, ami szintén a bringa része. Ezért dobtam össze ezt a pedálprizma világítást. Már meg volt egy ideje az első változat, de most picit tuningoltam. Igazából csak LED-ben és fényerőben különbözött a kettő. A képeken éppen az erősebbre cserélem ki a régebbi verziót. Az új verzióhoz egy olcsó COB LED-es fejlámpából vettem ki a LED-et.
A lámpa lányege, hogy a LED-et beletettem egy pedál prízmába, annak is a fekete műanyag tartójába. A sárga prizma helyett pedig készítettem egy piros fényvisszaverőből egy abba beleillő darabot. E-mögött volt a LED elhelyezve. Az áramforrást egy régi mobil telefon akkuja (1050mA) adta. A LED-hez használtam egy régebbi lámpámból megmaradt drivert, ami 3.2 voltot biztosított a LEDnek. Kb 250mA-rel hajtva azt. A komplett szerkezet akkustól, drivertől, kapcsolótól a világító testig az ülésem alatt van elhelyezve. Az üzemidő kb 4-5 óra.
Alapvetően ez a 3 anyag, amiből bicikliket készítenek. Illetve lenne még a titán, de azt most hagyjuk.
A különbség egy acél vázas bicikli után egy alu vázasra ülve tényleg érezhető. Bár szimplán megemelve is szembetűnő a differencia. Pl az acél csotrogányom 26"-os kerekű, 2.0 gumival és kisebb is a váza, de 16 Kg körül van. Az alu terepjáróm meg méretben is nagyobb, de csak kb 13.8 Kg. Pedig 27.5-ös kerékkel és 2.6-os gumival van. De egyszerűen jobban gurul és jobban is megy. (Meg hogy mennyit számít egy belépő szintű első rugós tag is. A csotrogánnyal terepen csak pattogok és zörgök össze vissza. :-D Persze ez ellen tehetünk a keréknyomás csökkentésével) Egy karbon vázas is így érezhető egy alu vázas után. Egyszer mentem is egy ilyennel és tényleg észrevehetően könnyű a gép. Pedig az még nem is a hiper-szuper ultra könnyű gépezet volt, hanem a kb 11 Kg-os kategória. Azt tudom, hogy több féle karbon verzió létezik és ezeknek az árazása és tömege is másabb.
De ennek ellenére én nem vágyom egy szenes gépre. Nem feltétlenül az ára miatt, hanem mert egy alut jobban megfúrok, vagy átfestek. Persze ez betudható annak is, hogy kevésbé ismerem a karbont, mint anyagot. Meg itt a nyomatékokra is figyelni kell ám, ne hogy túlhúzzuk a csavart és berepedjen a váz. Alunál max kiszakad a menet. Az még olcsóbban is orvosolható.
Na de mindegy, mert alapvetően az ára már bőven elég ahhoz, hogy ne is érdekeljen. Amatőr felhasználásra egyébként nem látom értelmét se. Persze akinek van pénze rá, az vegye. Nincs ezzel se gond. Ha tömve lennék lóvéval, valószínű én is venném. :-) Bár nem azért mert karbon és könnyű.
Nem mindenkinek van pincéje, kamrája illetve garázsa, ahova be tudja tenni a bicaját, ha éppen nem használja. Nekem pl nincs, ahol el is férne. Így egy megoldás maradt csak, hogy a lakásban van tárolva a bringa.
Vannak egész jó "bringatárolók" (olyanok, amik nem engedik eldőlni) otthonra is, amik nem foglalnak el sok helyet, de én csak szimplán letámasztom a kazán szekrénye elé. Ott van a legkevésbé láb alatt. Bár vannak napok, amikor igencsak sáros lesz a gumi a tekerésem során és ilyenkor is csak itt tudom tárolni a bicajt. Igaz van egy kis kamra is, de ott meg sosincs elegendő hely. Lehet egyszer majd nekiállok és kidobálok onnan mindent, ami lom. De szerintem akkor is bent tárolnám a bicajom. Jó az itt. :)
Általában úgy kerülöm el, hogy felvigyem a rengeteg sarat is, hogy aszfalton és zúzott kövön is gurulok vele még mielőtt felvinném a bringát a lakásba. Így a nagyja lepereg a kerékről.
Falra éppen ezért nem is tenném a bicajt, mert eleve koszos mindig, meg igazából falfelület se nagyon van, ahova tehetném. Szóval marad az egyetlen lehetőség, hogy olyan helyen van a lakásban, ahol nincsen, vagy kevésbé van láb alatt.
Engem mindig is foglalkoztatott, hogy a bicajomon olyan lámpám legyen, ami nem lóg nagyon ki, nem túl nagy és akár a bicaj szerves részét is képezheti. Tehát, hogy nem kell le- és felszerelnem. Nem mellesleg, hogy jól bele is passzoljon a bringám összképébe. Szóval designos. Sok félét használtam már én is. Sima villogótól kezdve a komolyabb lámpákig.
No de most egy városi, kis villogónak megfelelő házibarkács lámpáról írnék. Tehát ez csak annyi fényt ad, hogy látnak engem. A lámpa lényege, hogy a LED, az áramkör, elem és kapcsoló a kormányban van benne. A bicaj szerves része. :) Már egy ideje használom, de csak pár hónapja tökéletesítettem. A donor lámpa egy varta lipstick elemlámpa, ami egy darab AA-s elemmel működik. Ha jól emlékszem 19 Lumen a fényereje. Természetesen darabokra kellett szednem, hogy bele tudjam építeni a kormányomba. A kormány közepére fúrtam egy kis lyukat, amit tűreszelővel tágítottam a megfelelő méretűre. Amit a későbbiekben majd egy kis csiszolt műanyaggal tömtem be. (hogy szórtabb fénye legyen és ne is lehessen belátni a lyukon) Igen, meggyengítettem a kormányt. Tisztában vagyok vele.
A LED és elektronika (+ vezetékek) bejuttatása a kormányba picit trükkös volt, de megoldottam. (egy csavar és mágnes segítségével) A LED-et a helyére ragasztottam, az elemnek pedig egy lakkfilc testéből tartót készítettem és belehelyeztem a kormányba. Természetesen a LED driver és vezetékek betuszkolása után.
Az elemtartó végében van egy mágnes is, ami fixen tartja az elemet a rázkódástól. Kivenni is csak egy másik mágnessel tudom. De az is kéznél van mindig a pót elemmel együtt.
Nagy vonalakban ennyi az egész.
A lámpa kb 4 órát világít egy aksiról(AA, 2300mA). A pót elem(akku) pedig a kormány másik végében van, ha éppen kellene.
Oké, hogy a bringát részben átfestettem, de így a régi kulacs színe már nem illett a képbe. Az ugyanis neon zöld volt. A neten keresgéltem nekem valót, de nem nagyon találtam. Így elhatároztam, hogy veszek egy alu kulacsot és majd én átfestem a bringa színéhez illően. Ki is néztem a decathlonban egy (QUECHUA 0.75L alu) kulacsot. Sajnos nem volt fém szürke színben az itteni boltban, így jobb híján kéket vettem. Gondoltam úgy is mindegy, ha átfestem.
Az eredeti kék festék nagyon nehezen jött le. Próbálkoztam higítóval, meg dörzspapírral is. Végül a csiszolóvászonnal hoztam le teljesen a fémig a festéket. De elég kemény meló volt az biztos. Utána lefestettem az én színemmel és kész is volt a bringához illő kulacsom. :) Külön tetszik a kupakon lévő fogantyú. Nem csak fogás, hanem design szempontjából is.
A biciklit 2014 szeptemberében vásároltam és most kb 2 évvel jött egy gondolat, hogy át kellene festenem a bicajom, mert "meguntam" az eredeti színeket. Sokáig csak terveztem, de aztán csak nekivágtam. Egyelőre csak a neon zöld részeket festettem át katonai zöldre. Letakartam és maszkoltam a váz azon részeit, ahova nem kell festék és a többi helyre pedig ráfújtam a festéket. Most így marad egy darabig. Tetszik. :) Illetve kapott 2db 2.6-os gumiköpenyt, hogy még Masszívabbnak hasson. :) Íme az ORB! Off-Road Bike!
fejlesztés, csere, downgrade, egyszerűség, kinézet 2017 / Március
Ismét egyszerűsítés, habár csak kis mértékben. Már egy ideje 1x9 rendszeren vagyok és rájöttem - igazából már ez előtt is - hogy nincs szükségem a fokozatkijelzőre sem és nem is tetszik amúgy se . Gondoltam leszerelem a váltókarról. Igen ám, de ez a váltókar (SL-M390) olyan, hogy nem lehet levenni róla. Legalábbis nem úgy, ahogy azt a jobb váltókról. Mivel itt a váltókar felső zárófedelébe van beleépítve maga a kijelző is. Így egy megoldás maradt csak, hogy be kell szereznem egy olyan váltót, amin nincsen eleve, vagy utólag is leszerelhető. - Ejh, mit meg nem teszek egy kis esztétikai dologért... Az ebay-en sikerült is olcsón találni (2500-3000 HUF körül) egyet. Mégpedig az SLX-M660-at. Nosza, vegyük is meg! Szerenécsére az öcsém Németországban lakik, így ő rendelte meg magához, ezért még külön szállítási díj sem volt. Meg az egyéb kuponokkal kiegészítve jött ki ilyen olcsón. És amikor hazajött látogatóba, ezt is elhozta magával. Ezen volt alapból kijelző is, de le lehet szerelni. És ez picit mintha kisebb is lenne. Szuper!
Amúgy eleve ritkán néztem hova váltok. Főleg, ha csak hátul szoktam. Ez érzésre megy már szerintem a rutinosabbaknál is. Tehát ez is idő kérdése volt csak, hogy ment a levesbe. Hamarabb is megtettem volna már, mert már próbáltam leszerelni, de mivel nem lehetett, így hagytam a dolgot. Ez idáig. :)
Az eredeti kormányszáram 100mm-es és ±7° volt. (vagy 90mm volt?, hm. nem emlékszem már) Vettem használtan (bár éppen csak leszerelve volt) egy 80mm hosszúságút, ami szintén ±7°. Az eredetit is egy idő után átfordítottam negatívba, szóval ezt is úgy tettem már fel. Picit jobbnak érzem ezzel a hosszal. Igaz, nekem a kormány is kicsit befele hajlik, nem pedig felfele. A magasság is szerintem jó, ezért a villanyak túlnyúló részét pedig levágtam. Alulra 1.5cm hézagolót tettem. Ez már így marad. Persze még mindig lehet játszani más stucnival vagy más kormánnyal, ha úgy adódik.
Bevallom, hogy nekem nincsen meg minden a KRESZ-ben leírt kiegészítőm. Amim van az az első, hátsó lámpa és első / hátsó fényvisszaverő matrica. Ezeknek látom leginkább értelmét és ezek mindig is voltak nekem. Ami viszont nincs, az a küllőprizma és jelenleg csengőm se. Küllőprizmám nem is lesz! Bár egy ideig használtam az első pár hónapban, amikor még minden megvolt a bicajon. Sőt, amikor leszedtem, utána vettem a felnire fényvisszaverő csíkokat. De tavaly azokat is leszedtem.
Egy designos KNOG Oi koppintás csengőm is lett, de jelenleg azt se használom. Pontosabban az is csak fent volt a bicajon, de sose használtam. Feleslegesnek érzem, ezért leszedtem.
Járok a belvárosban is, de nem túl sokat. Ha egy ellenőrzés miatt meg is állít a rendőrbácsi, abban bízom, hogy majd figyelmeztetéssel megúszom. :) Van egy csotrogány bicajom is ugye, amin amúgy minden megvan.
Mindezek ellenére a KRESZ-t amúgy mindig betartom. Még a piros(!) rendőrlámpánál is megállok. A Bújtosi tónál lévő McDonald's előtt is, ahol 2 lámpa is van és jól megvárakoztat. Sokan át is mennek azon, mert türelmetlenek. Én nem sietek sehova.