álombringa, elmélkedés, ORB2.0, tank, terepbicaj2018 / December
Ha már december van és közeleg a karácsony... Lehet kérni a "Jézuskától" ajándékot. :) Gondolom minden komolyabb bicajosnak van egy álombringája. A szerencsésebbeknek már akár meg is van. Most leírom, hogy kb nekem milyen lenne az álombringám. Amit igazából mondhatnék akár a következő bicajomnak is, mert a tervem ez lenne. Talán egyszer valóság is lesz belőle.
Szóval egy jó masszív és modern (alu) hardtail váz, aminek a színét még nem teljesen döntöttem el, de a terepszínek közül lenne valamelyik. (zöld, barna és szürke árnyalatai közül) Valószínű, hogy egyszínű lenne, amit esetleg itt-ott matricával díszítenék. De nem vinném ezt túlzásba. A váznak tudnia kell majd a plus size-os gumik fogadását. Egy 3"-as gumi már elegendő lenne. Hogy ez most 27.5" vagy 29", még ez sem tiszta. De szerintem 27.5+. Természetesen elől és hátul is. FATBIKE nem kell, mert nekem az már sok. Maradnék a single-speed megoldásnál és ezért csúszópapucsos (vagy más néven vízszintes papucsos) váz lenne. Nyilván, ha már álombringa, akkor szíjhajtással kellene, de maradjunk mégis a megvalósítható kereten belül, így marad a láncos megoldás. A hátsó féktest rögzítése
"internal mount típus", tehát a váz háromszögén belül lenne. (Ezt egyébként nem tudom, hogy mondják helyesen. De a lényeg, hogy ne kívül legyen a vázon) Első villa ügyileg még nem tudom, hogy merev villa legyen-e, vagy valami olcsóbb teleszkóp. Ez sem MTB lenne, hanem szintén csak egy off-road bike, így nem kell marha drága villa előre, hiszen nem ugrálgatnék métereket a levegőben illetve nem is száguldanék lefele a hegyről és hasonlók. Végülis ez egy kétkerekű TANK lenne. Pláne, hogy 15 kg-ot biztos nyomna az egész bicaj. ...hehe.
A többi komponens igazából már lényegtelen, hiszen ezek a főbb kritikus dolgok, amire végül is olyan alkatrészt teszek már fel, amit csak akarok. Akár rögtön, akár folyamatában. De azért pár dolgot leírok még. Elöl hátul 180-as féktárcsák és ha már lúd, legyen kövér alapon legyen 4 dugattyús fék. :) Szükség nincs rá ugyan, de ez egy álombringa ugyebár. De amúgy elég lenne akár a mostani fékem is simán. Ez már részlet kérdés. A lámpákat szintén elrejteném úgy, ahogy a mostani bringámon, de minőségibb módon csinálnám meg, vagy csináltatnám meg rendes gépekkel. (CNC, vízsugaras vágó, stb) Előre lenne egy szintén egyedileg legyártott nagy teljesítményű lámpám is, amivel rendesen látnék vaksötétben is. (Két lencsés - távolra és közelre - 2x1000 lumen körül és szép terített fényű) - Nagyjából ennyi lenne. Ez még meg is valósítható szerintem. Egyszer úgy is kiderül majd, hogy az álomból lesz-e valóság. De addig még örömködés van a régivel. :) Főleg, hogy még egyelőre nem lesz ORB 2.0 egy darabig. Bár sose lehet tudni... mert már mondtam ilyet a SS bicajjal kapcsolatban és még sem úgy lett. :D
Egyébként tényleg érdekes ez, hogy a legtöbben szerintem álombringát emlegetve mindenből a lehető legmodernebb és csúcsszuperebbet választanák. Carbon váz, meg mindenből a lehető legjobbat, legdrágábbat. Viszont én meg nem. Báááár tény, hogy én azért egy megvalósítható "álombringában" gondolkozom. Hiszen azért elfogadnék ingyen én is egy szíjhajtásos, pinion drive-os, nagyjából az elvárásaimnak megfelelő bringát. Vagy más egyéb INGYEN "hi-tech" bringát. Max átalakítanám azokat is. De én úgy gondolom és úgy is az igazi, ha az álmainkat meg is valósítjuk...
Én szeretem az egyszerűséget, letisztultságot, ugyanakkor a masszív "tank" jelleget is. És ehhez pedig nem kell csúcstechnika, meg ilyen-olyan innováció. Plusz nagyban függ a felhasználástól is azért. Ez pl nyilván nem egy versenyre szánt XC bike lenne. De nekem az ilyen stílus jön be és nekem lesz, nem egy versenyzőnek. ^^
youtube, GMBN, lámpa, hacks and bodges2018 / November
Hát nem nyertem meg a 100 angol font-ot, de sebaj. :) A videóban a 15. perc 38. másodpercnél jövök én. Anonymous guy!
ehh . LOL. Egyébként azt hittem, hogy nem küldte el a képeket, mert véletlenül PNG-ben küldtem JPG helyett. És így sokat foglaltak. Aztán a feltöltés után nem írt ki semmit az oldal. De mindegy. Lényeg, hogy bekerült a hack-kem.
blog, interwebz, olvasnivaló, videók2018 / Október
Régóta olvasok bringás blogokat, amellett hogy csinálom is. Jó olvasni más kálváriáját, örömét, hack-jét és egyéb dolgait bringa témában. Sokkal jobban érdekel ez, mint egy bringás magazin hírei. (Most ez jött ki, most amaz, ilyen szett, olyan szett. Engem ezek a hírek nem hoznak lázba. Persze azér elolvasom nagyjából ezeket is.) Meg aztán a blogolvasás ihletet is adhat, hogy én miről írhatnék még. Illetve így új kütyükről is tudomást szerezhetek.
Blogok mellett fórumokat is szoktam fürkészni, bár ezt kevésbé frekventáltan. Illetve bringás témájú youtube csatornákat is nézek.
Youtube-on a következő csatornákat nézem/néztem bicajos témában: Rj the bike guy, Bikemanforu, GCN, GMBN, Park Tool, Seth's bike hacks. Bár a GCN és a GMBN videókból nem nézem meg mindet, csak ami éppen érdekel. A GCN amúgy is inkább versenybicaj témájú, de ennél régen pl a poénokért maradtam rendszeres néző. Mostanra már nagyon ritkán nézem meg a videóikat. Sőt szinte csak a seth's bike hacks videókat nézem egy ideje. A többit már csak hébe-hóba, ha akad olyan téma, ami érdekel azokból.
A fentebbi csatornákból egyébként szinte mindent meg lehet tudni, ami a bringaszereléssel kapcsolatos. Még számora is van olyan, amit nem csináltam még és nem tudok. De ha egyszer szükség lesz rá, csak meg kell néznem egy kapcsolódó videót róla.
Az ember a saját dolgait mindig "jobbnak" látja, mint másét. Vagy csak én vagyok ezzel így? Pl látok a városban az én bringámtól sokkal drágább bicókat (a vázból és a felszereltségből tudom ezt így lemérni), de mégis az enyémet jobbnak tartom mindegyiktől. :) Az enyém pl egyedi több dologban is. Átfestés, matrica, integrált lámpák, a már-már "plus size" méretű gumik, koszos mivolta (:D), na és hogy egysebességes! Szóval még felszereltségben is sokkal gyengébb a többségtől és mégis így látom. - Jó persze, általában az (át)épített bringák mind egyediek valamilyen szinten, hiszen az alkatrészek összeválogatottsága miatt nem valószínű még egy pontosan ugyanolyan bringa létezése. Legalábbis elég kevés a valószínűsége. Jut eszembe! Talán 2 "ilyen" Meridát (big seven széria és a 2014-es festéssel és cuccokal) láttam már a városban. Az egyik az 29er volt. A másikra meg nem emlékszem, mert nem mostanában láttam őket. De a lényeg, hogy az enyém már akkoriban is másabb volt valamivel, mint az övék. Hisz én folyton (magamhoz) alakítgatom.
Na de visszatérve... Szóval lehet sokkal drágább a másé (xt cuccok, öszteleszkóp, karbon, akármik) de akkor is az enyémet tartom jobbnak! :-D Persze szigorúan csak SZÁMOMRA! Az ÉN IGÉNYEIMhez nézve. Ha az én bicajomat ellopják, nem csak egy bringát lopnak el. Odavész a sok eltöltött idő, amivel olyanná tettem, amilyen. (4 év). És e-miatt a pótlása elég nehéz is lenne. Mert nem csak annyiból állna, hogy veszek egy ugyanolyan bringát (vagyis az eredetit) és kész.
Azért nem vagyok teljesen elfogult és vak, hiszen a neten látok azért olyan bicajokat, amiket szívesen elfogadnék úgy, ahogy van. (Az más kérdés, hogy előbb-utóbb biztos hozzányúlnék, mert én már csak ilyen vagyok)
Múlt héten valahol és valahogyan elhagytam a kormányban lévő kupakot a mágnessel és aksival együtt. :/ Valószínű a végzáró kupak nem volt már elég szoros és így elhagyódott. Nem nagy dolog, mert már pótoltam, de azért csak nem kellene elhagyogatnom az alkatrészeimet. A jövőben jobban vigyázok majd rá. Amúgy itt jutott eszembe, hogy egy matricát (pl bringablog.hu) ragasztok az akkura, hogy ha esetleg a jövőben is előfordulna hasonló, akkor aki megtalálja és jótét lélekkel van megáldva, akkor majd kapcsolatba kerül velem. :)
Mindenesetre addig is mindig ellenőrzöm, hogy szorosan benne van-e a kupak a kormányban.
vélemény, átalakítás, egyszerűsítés, single-speed2018 / Augusztus
Már megint ez a single-speed téma. Jó, de ha egyszer egyre jobban foglalkoztat, akkor mit lehet tenni? Eme írás azért jött létre, mert időközben megtettem, amiről eddig csak elmélkedtem. Váltottam. Single-speeder lettem. - De hogy miért is jó a Single-speed? Igazából én is csak ugyanazt tudom elmondani, amit már más is elmondott erről. De azért összefoglalom. És itt most nem a fixie-kre gondolok, amit szoktak örök hajtásúnak is nevezni, hanem az általános egy sebességes hajtásra. (pl. tanyabike, városi bicikli, gyerekbicaj, stb)
Nézzük akkor az előnyeit! Klikkre folytatódik!
a.) Pl az egyszerűsége, letisztultsága. (kevesebb kábel, nincs váltó, váltókar, nincs fogaskoszorú.) Jobban néz ki na. De kinek mi jön be ugye...
b.) Könnyebb, egyszerűbb a karbantartása és tisztítása. (Sokkal egyszerűbb. Még akkor is, ha olajjal kenjük a láncot. Mivel nincs kazetta, így a lánckerekek közé lerakódott olajsárral se kell vacakolnunk.)
c.) Biciklizés közben csak egy dologgal kell foglalkozni, hogy (néha keményen) pedálozzunk. (na jó, fékezni se árt olykor). Bár MTB-ban a SS igen ritka, de külföldön ebből egy szubkultúra is van már. A lényeg, hogy amit lehet megoldunk lendületből és izomból. Amit nem lehet, arra az esetre marad a gyalogfunkció. :-) Olvastam valahol, hogy az ilyen bicaj is 3 sebességes. 1. Tolva sétálni, 2. ülve tekerni, 3. állva tekerni. :) Nyilván különböző terepekhez különböző áttétel illik és javasolt. Ezt mindenki maga tudja, hogy hol kerekezik. De a lényege mindenhol ugyanaz.
d.) A láncvonal mindig egyenes, így ebből adódóan kevésbé kopik a láncunk.
e.) Nem feltétlenül szükséges 1 sebességes láncot használnunk. Én pl 8-as lánccal nyomom, de akár lehetne 9-essel is. (bár az drágább) Vékonyabbal lehet nem tanácsos, de akár azzal is lehet, ha valaki további grammokat akar nyerni. Felhasználás függő a dolog. Meg a fokozatok számával a lánc is egyre drágább.
f.) Terepen használva lábunk erősödik. Idővel fittebbek leszünk. Szórakozva edzünk tulajdonképpen. Érdekes kihívás is lehet, de kevésbé edzettebbeknek ez inkább hátrány. Én előnynek élem meg.
g.) Egyedi kinézet. Ez főleg MTB-nál érdekesebb, hiszen senki se számít rá, hogy egy ilyen bringának csak egy sebessége lenne.
h.) Olcsóbb alkatrészek (pl. lánckerék, lánc, meg ami nincs, azt nem kell pótolni, fejleszteni és karbantartani se)
i.) Halk hajtás (bár nekem a váltósom is elég halk volt), illetve maga a bicaj is halkabb, mert nincs ami csattogjon, lengedezzen, odaütődjön. Persze egy clutch-os váltós bicaj is elég halk már.)
j.) Könnyebb mozgatni való tömeg. Nem mindegy, hogy mégis mennyi tömeget irányítunk. Ehhez nem kell gramm-mániásnak lenni. (bár nálam nem lett sokkal könnyebb, mert nem volt szempont)
k.) SS hátsóagy használatával a hátsó küllőket nem kell asszimmetrikusan fűzni, ezért az stabilabb és erősebb. (most ez nálam még nem játszik, mert a régi agyat használom egyelőre)
l.) Azt a képet festi rólad, hogy tudod mit csinálsz. Vagy kevésbé értők között, hogy ez "de hülye!" Tanyabájkosította a bicaját! :-)
m.) Nincsen véletlen váltás, félreváltás, láncleesés, láncbeszorulás. (Csak rossz sebesség van. Hehe. Na jó, nem mindig. :D)
n.) Ez egy stílus, szubkult. Vagy bejön valakinek, vagy nem.
o.) Teljesen más vele suhanni. Más érzés. Lehet hülyeség, de én így érzem. :)
Ez mind szép és jó, de nyilván vannak hátrányai is. Próbálom mindet listázni.
a.) A maximális sebességet nem te határozod meg, hanem a bicajod. Ennyi van, ezt kell szeretni és beosztani. Igen, le fognak hagyni sokan.
b.) Hegyet mászni vele fájdalmas és szenvedés is lehet. Esetleg lehetetlen is. Bár ez a megválasztott áttételen múlik. Persze nem is arra van, amire egy rendes MTB. Úgy mondanám, hogy bizonyos dimbes-dombos terepekre megfelelő ez is. Itt tenném fel a kezem és megkérdezném, hogy akiknek MTB-juk van, azok közül hányan és hányszor használják TÉNYLEGESEN hegyek közt, és hegynek felfele menet? Magyarországon azért ez nem úgy van, mint máshol a világban. Kevés hegy, általában kevés szabadidő, kevés pénz, sok munka... stb. Én a magam igényeit néztem.
c.) Túlhajszolva magunkat, (hegynek fel pl) térd problémákhoz vezethet. Nem célszerű nagyon megerőltetni a lábunkat. Persze ésszel csinálva nem hiszem, hogy rosszabb, mint egy kondis láb edzés.
d.) Mivel csak egy lánckerék van, ezért az fokozottabban kopik. Habár ez nem vészes, ha kellően kenjük a láncot. De mégis egy váltóshoz képest azért jobban. (ha egy lánckerékre vezetjük vissza, mert egy váltósnál szétoszlik a kopás is a többi lánckerék között)
e.) A láncfeszességet folyamatosan korrigálni kell, ahogy kopik a láncunk. Persze ez is függ attól is, hogy hogyan alakítottuk át a bicajunkat, milyen a vázunk, stb. De váltós rendszernél ezt automatikusan elvégzi helyettünk a hátsó váltó.
f.) Ez egy kompromisszum. Tökéletes nem lesz soha a hajtás. Bár ezt el lehetne mondani a láncváltósokról is. Ott a változó láncvonal miatt nem tökéletes a dolog. Itt meg az van, hogy csak egy áttételünk van, de a terep meg változik.
Még egy dolog. Alapjában véve nekem semmi bajom, ha van több sebesség. Pl szívesen elfogadnék egy Pinion gearbox-os bicajt. A láncváltós bicajoknál gondolom csak azt, hogy egy picit "elcsúnyítja" kerékpárt a hátsó váltó. De ha már itt tartunk az első is. De ez megint csak az én szubjektív véleményem.
Defekt. Mindenki utálja. De szerencsére vannak már hatásos(?) praktikák ez ellen, mint pl. tömör gumi, defektgátló szalag, defektgátló folyadék (lötty), belső nélküli rendszer és "defekt biztos" külső. Viszont nem biztos, hogy számunkra mind elérhető (akár pénzben) és praktikus megoldás is egyben.
- Vegyük pl a tömör gumit:
MTB-ra elég nehéz lenne már a 2db és valószínű nincs is mindenféle szélességben. Illetve a felhasználási területei eléggé korlátoltak is lennének. Talán ezért sincs elterjedve.
- A lötty a gumibelsőkben:
(pl slime és egyéb) beleszáradhat, csomósodhat. Ezt én is kipróbáltam és habár vész esetben nagyon jó, de nekem utána elég hamar becsomósodott. És ha ezek után kaptam volna egy újabb defektet, mit sem ért volna már a beszáradt trutyi miatt. Persze az is lehet, hogy csak az én "trütyim" volt defektes. :/
- Belső nélküli rendszer:
A komolyabb montisok erre esküsznek, de a löttyöt, ami a külső és a felni között van itt is újra kell tölteni bizonyos időközönként és egyes küllő anyákat is korrodálhat idővel, ha a felniszalag sincsen pl jól feltéve. Nem árt egy kompresszor sem az ilyen gumma felfújásához. Vagy CO2-es "pumpa", esetleg egy CSM sűrített levegős tartály. Viszont ahogy olvasom elég jól működik. A felütéses defektek ellen is jó módszernek tűnik. Lehet egyszer kipróbálom én is. Elvileg nem szükséges hozzá speciális felni és gumi. Azaz ajánlott úgy, de megoldható hagyományos felnivel és gumival is. (gettó módszer)
- Defektgátló szalag:
Nos talán még ez is jó lehet, de én még nem használtam ezt se. Itt minden a szalag anyagán múlik. Hogy kellően ellenálló és könnyű is legyen. Meg persze az ára! De itt is figyelnünk kell a megfelelő beépítésről, mert könnyen okozhat belülről defektet.
Habár én nagyon sok defektet nem kapok évente, de általában mindig a legrosszabbkor történik meg, ha mégis. Már egy ideje kitaláltam, hogy én is ezt a szalagos módszert próbálnám ki, de nem a boltban kaphatókkal, hanem én készítenék valamit erre a célra. Utána olvasva a dolognak kiderült, hogy az ötletem nem egyedi, hiszen már többen próbálkoztak hasonlókkal sikeresen. Pl külső(!) a külsőben, vagy biztonsági öv(!) a külsőben, stb.
A dolog lényege, hogy én is azt akarom megakadályozni, hogy az akác tüske elérje a belsőt és kilyukassza azt. Csak mindezt házilag megvalósítani. Mert építeni és kitalálni dolgokat jó móka. Bár pont egy esetleges defekttel nem biztos hogy jó hazardírozni.
Több anyagra is gondoltam, mint pl egy keményebb fajta szivacsra, amit a külső és a belső közé teszek, kvázi mint egy távtartónak szánva. A tüske tehát belemegy a gumiba és a szivacsba is, de a gumibelsőt már nem éri el. De jobban átgondolva aztán letettem erről.
Ötletként még felmerültek a következő anyagok is: PVC, vastagabb gumi, PET műanyag és 0.5 - 1mm vékony alumínium lemez. Ez utóbbi tuti biztos lenne, de túl merev, lehet kikezdené a belsőt is... Ha megcsinálom valamelyik módszerrel, majd írok róla. :)
Még május elején egyik napról a másikra begyulladt a jobb szemem. Valami bakteriális kötőhártya gyulladás + allergia is közrejátszott. Az okot nem tudom, hogy hogyan, miért lett ez, de valószínű, hogy meló közben történt. Ezért is kezdtem el védő / napszemüvegek után kutakodni. Bár annyira nem kedvelem őket, de talán ideje lenne már védeni a szemem. A bogaraktól is jó védelem lesz, mert amúgy azt is kaptam már jó párat a szemembe. Amúgy, ha nincsen ez az eset, szerintem sose(?) vettem volna napszemüveget. Fene tudja miért, valahogy nem rajongok értük, de mivel a bal szemem amúgy is rosszabb már (lehetséges, hogy a sok szabadban töltött idő miatti UV sugárzás is közbe játszott), így ezen apropóból vettem egyet. Meg tényleg. Belegondolva sokat vagyok kint a napon.
De bicajozáshoz kell leginkább, szóval sportszemüvegeket néztem. Hát mit ne mondjak, kevés van, ami igazán tetszik. "Légyszemüveg" (színes lencse) nem kell, az biztos.
Meg nagyon csicsás sem. Legyen egyszerű design, nem kell ezt sem agyon díszíteni, mint egyes bicikliket.
Végül a BBB BSG-58 Impress PH lett a választott védőeszköz. A lencse photochromatikus és 85%-17%-os fényáteresztést biztosít.
A másik befutó a fekete és fehér színű Merida Expert Edition volt. Ezt leginkább azért vetettem el, mert az üvegen is rajta volt, hogy Merida. Ha az ott nincs, ezt vettem volna lehet. Persze ezt MO-on egy (netes)boltban se láttam, de ez részlet kérdés.
Aki megteheti, az elutazik olyan helyekre, ahol ki tudja élni a hegy iránti vágyát. Én inkább amint tudok, már pattanok is a gépre és nyomom. Nem baj, ha nincs hegy.
De terep viszont van bőven itt is.
Nem tudom miért, de én azt szeretem, ha az út nem aszfalt és nem egyenletes. (a kátyúkat én se szeretem azért) Meg persze az sem utolsó szempont, ha nincsen autós forgalom. Szóval erdők, földutak, ösvények. Ez kell nekem!
Én a bringámat se MTB-nak nevezem, hanem ORB-nak, mint Off-road bike.
Általában a Sóstói erdőben tekerek legtöbbször, de van, hogy azért sokkal messzebbre is elindulok. Ez igazából kedv és persze idő kérdése is. Ha csak ide az erdőbe megyek, olyankor tuti kimegyek Sóstóra is, hiszen az út is oda vezet gyakorlatilag. (mindkét erdőrész esetén) Megpihenni, napozni, vagy csak úgy.
Ha inkább a több km vonz, (mostanában többször megyek messzebb) akkor a város környékei felé veszem az utam. Gondolok itt pl Nyírpazony és Nyírtura fele. Kilométerben nézve ezek ilyen 15-20km távolságot jelentenek a várostól.
Aztán szoktam a SZÁÉV horgásztó fele is menni és ott megpihenni picit. Ez pl sóstóhegy felől megközelítve Körmenditanya és Libabokor után található Nyírtura irányában. Vagy Libabokron át Nyírpazonyig is vezet egy jó hosszú földes út, erdős rész. Vagy ha a másik irányba nézzük, akkor Kemecséig. Na persze itt sokszor szántások mellett is haladunk. Ami engem nem zavar, csak itt igazi folyós, laza homokkal tele az út.
Vagy a Nyíri arborétum felé, ami Sóstóhegy és Nyírpazony között helyezkedik el. Itt egy elég nagy erdő rész is van, illetve földutak. Erre volt egy nagy "kilátó" is (gondolom a vadászoknak) de idén már a nyoma sincs meg. Elég rozoga is volt, nem csodálom, hogy lebontották.
Nyírtura mellett is van egy jó nagy erdő, amin keresztül akár Sényőben is kiköthetünk.
Ezeket az útvonalakat azért szeretem, mert részben erdőben vagy földúton haladhatok. Távol az autóktól. Persze az ilyen típusú "túrákhoz" mindig jól felkészülök. (víz, kaja, defektvédelem és persze szerszámok)
Vagy eltekerhetünk a Harangodi Tóhoz is, ahol szintén van erdős rész. Ez Nagykállónál van és bár csak kb 10-15 km, de sokat kell forgalmas autóúton menni a célig. Viszont kárpótlásként szép hely.
Ja és nem szabad elfelejtenünk Tokajt se, hiszen 1 éve már bicikliút is van végig. Én még nem próbáltam ki, hiszen az aszfalton való gurulást annyira nem kedvelem és ilyen távon már "unalmas". - Na de talán majd egyszer.
szerviz, szerelés, beállítás, csináldmagad2018 / Május
Még tavaly cseréltem féket decemberben, de egészen márciusig nem sokat mentem vele így nem derült ki sokáig, hogy bizony levegős lett a hátsó fékem. Mivel a cső hosszú volt, levágtam magamnak mindkettőből és ekkor kerülhetett egy kis levegő a rendszerbe.
Elvileg meglehet úgy csinálni, hogy ne kerüljön, de nekem nem sikerült. Szóval csak tavasszal derült ki, hogy a hátsó fék mintha gyenge lenne. Sőt, utána még hetekig nem is törődtem ezzel, lévén, hogy nem volt vészes.
Azért se tűnt fel hamarabb, mert én mindig mind a két fékkel egyszerre fékezem. Meg igazából az se tűnt fel, hogy másabb érzés lenne a kar húzásra.
A lényeg a lényeg, hogy gondoltam, mi lenne ha légteleníteném. Meg is vettem az olajat, de légtelenítő tartály éppen nem volt a boltban. Nem baj, megoldom anélkül. Kerestem egy olyan valamit, amit a fék légtelenítő nyílásába bele tudok tenni. (hajfestékes tégely kupakja vagy mi volt ez). S ha már csinálom, akkor az elsőt is megvizsgáltam és azt is légtelenítettem.
Az első fékben 3 buborék volt, ami nem biztos hogy magából a csőből jött ki, mert az érzésre nem lett jobb. (meg az jó is volt előtte is). A hátsó fékben viszont már maga az olaj szinten is látszott, hogy kevés. Szerintem eleve már kevés is lehetett benne, mert cső vágáskor nem csepegtettem le sehova 1 cseppnél több olajat. Szóval ott vagy 10 légbuborék is a felszínre jött. Ezek után a hátsó fék érezhetően jobb lett. Már simán blokkolni is tudom nagyobb sebességnél is, ami eddig csak lassú sebességnél volt lehetséges. Szóval jah, ideje volt erre is ránézni.
Csak nem hagy nyugodni a téma. -
Kitaláltam, hogy egy teljes napot úgy biciklizek, hogy csak egy sebességet fogok használni. Persze az egy napból lett több hét is. Amikor ezt írom, már a 3. hete így nyúzom a gépet. ehh... (A bringázásaim során szerintem összesen csak 3-4 sebességet használtam - mivel nem hegyeken, hanem csak terepen használom. - szóval annyira nem extrém ötlet.) Ami az áttételt illeti, választásom a 15 fogszámú fogaskerékre esett. Elöl ugye meg adott a 32-es tányér. Ezt előtte tapasztaltam ki, hogy kb melyik lenne a "legjobb" általános felhasználásra. Hogy haladjak is, meg azért pár nagyobb emelkedő se fogjon ki rajtam. A 13 már nehéz lenne meredekebb emelkedőn, a 17 meg nagyon pörgős síkon. Így maradt a 15-ös. Persze síkon ez is pörgős még, de ezzel már lehet haladni is. Érdekes, hogy a GPS szerint 40 Km/h-t is kitekerek így. (amit nem hiszek el) Persze a lábam ilyenkor mint valami darálógép. :D
Aztán ha megedződöm, bármikor lecserélhetem 13-asra. ^^ (A mostani kiosztásom egyébként 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34)
Vegyes utakon használtam, ami aszfaltot, erdei utakat, ösvényeket és földutakat jelent. Sőt, nagyon homokos (süppedős homok) részen is. Emelkedők, dimbek-dombok is voltak többször az utamon, ezért szerintem kellően lefedtem minden elém kerülő útviszonyt. Nyilván ez egy kompromisszum, mert tökéletes nem lesz sose. A hegymászás más téma. Ezért hagyom meg majd a Zee váltómat, ha valamikor hegynek indulok és esetleg szükségem lesz rá. És ezért valószínű, hogy kezdetben csak a láncfeszítős megoldást használom. Nem akarok még semmit véglegesre megcsinálni.
Az emelkedőkre való feljutást a Sóstói erdő tornapálya mögötti részein és a Robinson dombon próbáltam ki, több helyen is. Persze néha kellett egy kis "nekifutás", de probléma nélkül sikerült. Kivéve 1x, amikor pont a vége előtt fulladtam le. :) Igaz, az egy hosszú szakasz is volt és pont a végére lett nagyobb az emelkedés szöge is. No de nem magyarázkodom, mert ha ráedződik az ember, akkor ez is simán menne. Meg mégis mi van, ha nem megy? Semmi. Feltolom és haladok tovább. Problem solved.
A 32/15-ös áttétel amúgy nincs is messze a kezdő SS-eseknek ajánlott 2:1-es aránytól.(32/16, 34/17, stb) A döntést nem sietem el, de egyre valószínűbb, hogy jövőre (ha kibírom addig ^^) már az ORB 1x1-gyel nyomom.
Már egy ideje használom a markolatváltót, amit átalakítottam és egész jól megszoktam. Bár kezdetben többször a hüvelykujjammal akartam váltani. :D A szokás nagy úr ugye. Az is igaz, hogy bizonyos helyzetekben (pl. lépcsőzés) figyelni kell, hogy hol fogom a kormányt, mert képes vagyok olyankor "leváltani" (erősebb fokozatra) vele. A gumi részt én levettem a váltóról, (esztétikai okokból) ezért kesztyű nélkül elég nehéz felfele váltani. (a nagyobb fogaskerekek irányába) De egyelőre nem zavar különösebben. Néha ugyan kell egy picit utána állítani, de szerencsére van bowden állító is rajta. Gondolom ez meg betudható annak, hogy nem éppen minőségi alkatrész. (vagy az új bowden még mindig nyúlik. Ezen a váltón meg elég erős rugó is van ráadásul)
Na igen, és lehetne kisebb, designosabb is. Persze egy olcsó váltótól mit lehet várni ugye. De még az idén szerintem fent hagyom. Gondolkodom ugyan egy frikciós váltó beszerzésén is (Sunrace SLM96), mert attól egyszerűbb már úgy sem lehet semmi. (Én meg szeretem az egyszerű dolgokat) Viszont egyelőre még nem akarok kiadni érte sokezreket, mert lehet nem is tetszene és nem használnám. A végén úgy járok, mint a Zee váltókarral, hogy pár napig volt fent csak.
Bár ki tudja... lehet hirtelen felindulásból elkövetem ezt a "bűntettet". ^^ (Bár egyre többször kacérkodom a SS MTB gondolatával is. hm...)
Érdekes, hogy nem nagyon van minőségi darab az ilyenekből. Talán SRAM-nak van a high-end cuccai között hasonló. De formailag az se újdonság. Pedig belegondolva meglehetne ezt is frankón csinálni. Pl ötvözni a trigger shifter és a grip shiftert. A formája egy markolatváltóra hasonlítana, de ugyanúgy karokkal váltanánk le és fel, mint a két karos váltóknál. Vagy a markolat koncepció megmaradna, csak sokkal kompaktabbra, szebbre, strapabíróra megcsinálni.
Hm... Lehet csak nekem jönne be!?
Elromlott a kormányba rejtett kapcsolóm. Akkut akartam cserélni és szétesett darabjaira, amikor szedtem kifele. Valahogy a kapcsoló tetejét húzta ki a "kupak" az egész kapcsoló helyett. Így az darabjaira hullott. :( (kiesett a bele)
Sajnos nem sikerült működőképesre összeraknom. Ilyen méretű kapcsolóm meg már nincs is, csak az eggyel nagyobb változata, ami pedig nem fér bele a kormányba. Szóval ideiglenesen rögtönöznöm kellett egy "kapcsoló" mechanizmust.
Ami tulajdonképpen egy "anyacsavar" szerűség és egy bele való csavar. Meg némi gumigyűrű, ami odaszorítja a csőbe az egészet. Ahogy egyre beljebb csavarom a csavart, lesz egy pont, ahol már hozzáér az akku hátsó pólusához és zárja az áramkört. Elég egyszerű szerkezet tulajdonképpen. Hirtelen ezt tudtam most kiötleni. De majd megcsinálom egyszer ahogy volt, vagy máshogy. Majd kiderül. Lényeg, hogy tudom használni a lámpát. Bár inkább csak irányfénynek nevezném. :)
Kiegészítés:
Észrevettem, hogy kirázkódik a csavar. Ezért kapott egy kis frissítést. Egy ici-picivel hosszabb csavart kapott és tettem egy rugót is a csavar tengelyére, hogy feszítsen is, ezáltal a rázkódáskor nem csavarodik ki. Illetve hogy a csavart ne kézzel csavarjam, egy műanyag gyűrűben van a csavar feje.
Elég jól működik. A végén még lehet ez marad véglegesnek. :)
Megnéztem a neten, hogy mit takar egy átlagos kerékpár nagygenerál.
"Tartalmazza a kerekek centrírozását, az első és hátsó agy tisztítását, zsírzását; a kormánycsapágy tisztítását, zsírzását; a középcsapágy takarítását és újra zsírzását; a lánc és fogaskerekek tisztítását, a lánc olajozását; a váltók és fékek takarítását, beállítását, valamint a gumik felpumpálását."
Amit én eddig kihagytam ebből a listából, az az agyak szétszedése és zsírzása, illetve a középcsapágy zsírzása. De ha jól tudom az én középcsapágyam telesen zárt, ezért azt nem is lehet. Meg én általában folyamatosan tartom karban a gépet, nem egy évben 1x. Amit legtöbbször szétszedtem már és újra kentem, az az első rugós tag volt. Igaz ezt is csak részlegesen. Lehet ideje lesz már egy teljes újra zsírzásnak.
A tisztítás más tészta. Ha jól emlékszem, egyetlen egyszer mostam le a bringámat, amióta meg van. Akkor is csak vizes szivaccsal. Azóta olyan, amilyen. Nem igénytelenség ez, hanem egy terep bringa ilyen. Elkerülhetetlen, hogy ilyen legyen a napi használattól. A por nyáron bizony rászáll, a sár meg ráverődik. De engem meg ez nem zavar, szóval marad is így. Igaz, néha leöntöm vízzel a rászáradt sarat, hogy levigye a nagyját egy-egy dagonyázás után. De az is igaz, hogy annyira nagyon durván saras még sose volt. Szerintem ez teljesen rendben van még..
Kivülről úgy tűnhet, hogy nem is törődöm a bicajjal. Pedig a hajtást, illetve a mozgó alkatrészeket hetente tisztítom és kenem. Arra mindig figyelek, hogy ezek rendesen működjenek és ne kopjanak olyan gyorsan. És nekem a kerékpár legyen halk is! Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy a kenés rendben legyen. Amitől fogom a fejem az az, amikor látom, azaz hallom is, hogy elhanyagolt és rozsdás lánccal és fogaskerekekkel is közlekednek egyesek.
Eleinte a karcoktól is védtem, de egy ideje már az se érdekel. Van is rajta már elég festék kopás és karcolódás. Végül is nem a vitrinbe vettem meg, hanem használni. Tény, hogy ha majd egyszer el akarnám adni, akkor ezek miatt kevesebbet fog érni. Meg aztán majd lehet megint át lesz festve pár év múlva és az is ronthatja az értékét, mert már nem eredeti. Na bumm! :)
A Múltkor írtam, hogy nem árt, ha viszünk magunkkal pár dolgot tekeréskor. Ezt a vonalat folytatnám picit. Ugyanis eszembe jutott egy másik megoldás is, ha magába a biciklibe rejtünk el pár dolgot. (Mint ahogy én is tettem az építéseim során.) Így ezek mindig velünk lesznek, nem marad otthon, ha éppen nincs kedvünk táskával menni.
Pl pakolhatunk a nyeregcsőbe, a kormányvégbe, a villanyakba* (de ilyenkor kell készítenünk egy kupakot is, hogy ne essen ki, amit oda teszünk, hiszen lefele nyitott), vagy az egyik kulacsunkba is, ha abból kettő is van. Habár nem szolgálnak sok hellyel, de bizonyos dolgokat elrejthetünk ezekbe is. Pl szerszámokat, powerbankot, elemeket, gyógyszert, kulcsot, stb. A lámpáim előtt én is használtam már pl a kormányban lévő helyet 1-2 dolog tárolására.
A kormányvégbe pl simán belefér egy gumileszedő, patent szem, vagy papírpénz feltekerve. Készíthetünk ezeknek valamiféle tartót is, hogy könnyedén ki- és betehessük a rejtekhelyünkre. A nyeregcsőbe tehetünk akár gumijavító-készletet is (pár foltot, ragasztót, dörzspapírt), vagy ami éppen belefér. Szintén valamilyen hengeres tartóban tárolva. A kulacsba már több dolog is férhet, ide akár egy belsőt is belegyömöszölhetünk. Sőt, az ülésünk alá is elfér pár dolog. Pl nekem az előző hátsó lámpám is ott kapott helyet.
Ha egyszer elkészül a komolyabb első világításom, annak az akkuja a villanyakban lesz. Így szinte minden rejtett zugban lesz valami már. Ha még elvetemültebb lennék, még a "kábeleket" is elrejteném a vázba. De ezen egyelőre még nem gondolkozom, mert nem zavar ahol most vannak. (amúgy is csak 3 db)
Egyébként egyes gyártók is rájöttek már erre, hogy a bicajban lévő kihasználatlan helyeket okosan hasznosíthatjuk. Különböző szerszámokat is gyártanak, amiket hasonló helyekre rejthetünk el, amiket én felsoroltam. Vagy még tovább gondolva, pl az üreges középcsapágyba is. Vagy magába az átütő tengelybe!
Persze ha túrázásra indulunk, vagy ha van csomagtartónk, az más tészta. :-) Remek Bike packing lehetőségek vannak már.
Na csak kész lett ez is. Ha már az első lámpám rejtett, ideje volt ennek is azzá válnia. Az előző hátsó lámpám se volt rossz amúgy, de így komplett az egész projekt.
(Egyeseknek ez lehet örült dolog, de majd kiderül, hogy a kb 75 kilómmal terhelve történik-e negatív irányba való változás. Valamiért én nem aggódom. Ha nagyon rázós a terep, amúgy is állok a bicajon. )
Egy ideje már tervezgettem, hogy összedobom, de akadt 1-2 hátráltató tényező is. Mint pl kevésbé volt kedvem (inkább mást csináltam) ezzel foglalkozni és az egyik LED driverem is meghalt közben. (Kicsit túlterheltem és megégett.) Szóval rendelnem kellett Kínából megint. De akkor már rendeltem egy komplett hátsó lámpát, amit szétszedtem és azt építettem bele a nyeregcsőbe. Így egyszerűbb is volt, mint ha én építem meg különböző alkatrészekből. (LED, kapcsoló, driver, akku, stb).
Klikkre folytatódik!
A donor lámpát teljesen szétkaptam, hogy bele tudjam építeni a nyeregcsőbe. Egy alu profil darabra ragasztottam a LED-et és az elektronikát, majd ehhez csatlakoztattam a tulajdonképpeni powerbankot*. A lámpa akkuja 450mA-es volt, de a kicserélt LED-del 380mA-t vesz fel teljesen feltöltött akkunál. Ez így elég gyér lenne működési időt tekintve. (villogó üzemmódnál még csak-csak) Ezért egy 1500mA-es 18650-es akkuval cseréltem le, amit egy "powerbank" házába tettem.
Aztán ezeket csúsztattam bele a csőbe. Az egész tákolmányt szivacs szorítja a cső belső falához, hogy a helyén maradjon. Hogy ki is tudjam venni, ha esetleg gond van, raktam rá egy kis vezeték darabot, amivel ki tudom húzni.
A lámpa kéken is villogott amúgy, ezért egy előzőleg rendelt piros COB LED-re cseréltem ki az eredeti diódát. (Ezt egyébként nem értem miért teszi, nem rémlett a leírásban, hogy kéken is villog. Persze nem az első eset, hogy nem azt kaptam, amit rendeltem. De nem gond.)
A kapcsoló egy picike nyomógomb volt a különböző módok miatt. Ezt lecseréltem egy REED relére, amit egy erős mágnessel kapcsolgatok ki- és be. Így vezérelve a módokat. (magyarán egy mágnest közelítek a nyeregcsőhöz, hogy ki és bekapcsoljam.) A töltéshez ki kell vennem a nyeregcsövet és akkor férek hozzá a microUSB porthoz. Egyébként vésztöltőnek is használható, mert van normál USB kivezetése is. Az akkumulátor is cserélhető benne. Esetleg majd a későbbiekben lehet megcsinálom, hogy a töltéshez ne kelljen kivenni az egészet, hanem az ülés alá kivezetek egy USB kábelt. De ez egyelőre most jó így nekem. Kell későbbre is hagyni valami szerelgetést. :)
Az eljárás egyébként hasonló volt, mint a kormányos lámpámnál. Kifúrtam a nyeregcsövet és reszelővel tágítottam meg a lyukakat. Egy hosszabb és egy rövidebb rés van egymás alatt, ami így egy felkiáltójelet ábrázol.
Ezen keresztül világít a LED. És itt is betömtem a lukakat műanyaggal, hogy mégis zárt legyen. (Hm. Átalakítani valamit már HACK-nek számít, nem? Bár végül is mindegy.)
Nyilván nem tökéletes a lyukak minősége, de kézileg nem lehet ipari minőségre megcsinálni. Meg nem ilyen vastagra terveztem eredetileg a réseket, csak ilyen lett.
Most már mindkét világításom integrált lett. Igaz amivel látok is, az még mindig felszerelős maradt. (Itt is vannak tervek már, egy saját építésű lámpára, de ennek megvalósítása még várat magára)
Ja és hogy mi ebben a jó? Egyrészt nem állnak ki nappal felesleges dolgok a bicajról. Nem kell fel- és leszerelnem, ezért mindig elérhető. Másrészt ezt én alkottam és egyedi. Maga a készítés folyamata is egy jó időtöltés volt. Meg jó ránézni is, hogy milyen lett. Egy dolog van, hogy a lámpák fényének az oldalirányból való láthatósága eléggé korlátozott. Papír szerint a hátsó lámpa 100 Lumenes, ami lehetséges hogy túlzás, de én eleve a csiszolt műanyag darabbal még tompítottam is rajta. De elég jól látható így is. Üzemidőt nem tudok, mert nem mértem. De az adatokból kiindulva kb 3 - 3.5 óra lehet folyamatos üzem mellett. Villogva nyilván több.
Kiegészítés 1:
A REED relés téma még nincsen meg. Nem is foglalkoztam vele. De lehet nem is érdemes olyanra megcsinálni. Szóval sima TAC switch nyomógomb van az ülés alatt egyelőre.
Habár még fagyos az idő, de már közeleg az újabb biciklis szezon. Lehet lassan leporolni és izzítani a bringákat. 10°C fok felett már teljesen jó kimozdulni bringával is. Nem tudom még milyen lesz a mostani tavaszom / nyaram biciklis szempontból, de azért várom. Ha hétköznap nem is, de hétvégén mindenképpen tudok gurulni. Remélem nem akkor jön majd mindig az esős idő!
Szóval lehet kimozdulni végre. Viszont sokszor nem árt, ha nem csak fogjuk magunkat és már megyünk is, hanem valamilyen szinten érdemes felkészülni a váratlanokra. Pl azzal, hogy viszünk magunkkal pár dolgot.
Nekem van két darab biciklis táskám is. Az egyik egy picit "nagyobb", a másik meg egy kisebb darab. A kisebbet használom legtöbbször, mert a napi átlag tekeréseimhez pont belefér az, amire szükségem van/lehet és mivel tényleg elég kicsi is, kevésbé zavar. Ez a kisebb táska valójában egy hydration backpack, tehát egy 1 literes víztasak is van hozzá, de azt én nem használom, mert akkor mást már szinte nem is tudnék beletenni. Így is csak pár dolog fér bele a tasak nélkül. Akkor nézzük is mik ezek!
A pumpa kivételével ezek még akár az oldalzsebemben is elférnének, de az se túl jó, ha tele vannak a zsebeim. A legfontosabb a víz a kulacsomban van, ami pedig 0.75 Literes. Ebben csak is kizárólag CO2 mentes OH2 van. :-)
*Nassolni valónak szoktam saját készítésű fehérjés energia szeleteket is készíteni és azokat elvinni magammal. De ez általában zabszelet vagy valami hasonló bolti dolog, illetve banán.
A nagyobb táskám tartalma (ha messzebbre megyek) a fentiek és kiegészül még ezekkel:
De valójában távolabbra ritkán megyek. Néha van úgy, hogy én se viszek "semmit" magammal. Azaz csak azt, ami a zsebemben elfér. Ezek pedig a telefon (+ füles), lakáskulcs, zsebkendő és valamilyen "üzemanyag", ami általában energia/zab/fehérjeszelet. Volt már rá példa, hogy így kaptam defektet. Sajnos, ha hamar leereszt a gumi, akkor nem marad más hátra, mint tolni a biciklit. :(
balszerencse, információ, defekt, helyzet2018 / Február
Eddig se tettem és ezentúl se fogok a kapott defektjeimről írni, de ilyenem még nem volt, ezért megosztom. Még tavaly októberben volt egy dupla defektem, ahol az egyik okozó egy szeg volt. Valahol sóstón, az épülő hotelek környékén szedhettem össze. Csak másnapra eresztett le a gumi, szóval ebből a szempontból ez nem is volt vészes. Az első kerékben viszont egy akáctüske volt, az hamar le is eresztett volna, de az egyik benzinkúton fújtam még bele levegőt és így épphogy hazaértem még félpuha gumival. Most viszont a napokban a városban egy kb 3cm hosszú csavart szedtem össze a hátsó kerékkel. Engem is meglepett a dolog eléggé. Semmit se hallottam, amikor rámentem. Hát ilyen is van.
Érzem, hogy ennek a történetnek még nincs vége. Lesz ebből még csináld magad is!
Vagy még sem?! :-) Nem rég lett plusz egy sebességem, de már ezen gondolkozom. Ajjaj... Na de ez az iromány csak egy kis elmélkedés lesz, mert egy darabig még nem fogom egysebességesíteni a bringámat. Ez a feladat már csak azért se könnyű, mert a kerék nem vízszintes papuccsal kapcsolódik a vázhoz, így a láncfeszességet nem lehet csak úgy egyszerűen állítani. Vannak ugyan láncfeszítők a hátsó váltó helyére, de azokkal meg nem tetszik a bringa. (az olyan SS bicikli, ahol nincsen külön láncfeszítő rátéve nekem nagyon bejön. Talán pont az egyszerűség miatt is.)
Viszont a neten láttam olyat, hogy nem hátul, hanem elöl, a lánctányérnál feszítik meg a láncot. Így se az igazi, de már jobban tetszik. Persze ezt a láncterelő / feszítőt se olyan egyszerű felszerelni az én bicajomra, mert ehhez meg középcsapágyat kellene cserélnem. D'OH! (vagy valami CSM módon megmókolni) De ha már cserélnem kell, akkor lehetne egy excentrikus középcsapágyat venni és a feszítési probléma meg is oldódott. No igen, de ez a blog eléggé CSM központú, ezért folytatom is az agymenésem.
Aztán egyik nap hirtelen bevillant, hogyan is lehetne megvalósítani az én bicajom egy sebességre való módosítását. Sajnos a vázból, pontosabban a függőleges papucsból kellene kivágnom az útban lévő részt. De ha már erre adom a fejem, akkor nem fog érdekelni. (na persze ha lesz ebből valami)
Szóval kellene majd hozzá 2db megfelelő méretűre és alakúra vágott alumínium darab, amit majd felcsavaroznék pár csavarral. Na de lássuk képen, hogy mire is gondolok! Valószínű, hogy így hosszabb tengely kell majd, hogy átfogja a plusz anyagot is. Ha pedig nincsen ilyen hosszban, azt is házilag kell gyártani. :)
Na de hogy miért is lenne jó ez nekem? Egyrészt, mert nem versenyzem és hegyekbe sem járok (sokat), csak különböző sík terepeken (erdők, földutak, dimbek-dombok, meg egyéb utak, ami nem aszfalt) és ezért nem különösebben igénylem a sok fokozatot, amim van. A gyorsaság sem vonz, ha már itt tartunk. Másrészt a bicaj is jobban tetszene így, és harmadrészt, az így való közlekedés igazi kihívás / edzés lenne durvább terepeken. Végül negyedrészt, sokkal egyszerűbbé válik a bicikli is. Jah és letisztultabb is lenne, ami nekem megint nem mellékes. :-) De ez egyelőre csak egy agymenés. Annyi jó van benne, hogy nem is kell már nagyon terveznem majd. Persze mire ebből lenne is valami, addigra már az excentrikus középcsapágyak se lesznek annyira drágák. Vagy alternatív megoldásnak ott az olcsóbb kínai verzió belőle. :)
Talán már nem nagy meglepetés, de én mindig is az az ember típus voltam, aki maga szerelte meg a dolgait. Kivéve akkor, ha olyan mértékű volt a baj vagy hiba, amit nem tudtam megoldani. Így van ez a biciklimmel is, mert viszonylag egyszerű szerkezetek ezek. Meg idővel bele is lehet tanulni, ha éppenséggel nem vagyunk teljesen képben valamivel. Pláne, hogy az interwebz tele van segítő oldalakkal, videókkal. Persze ehhez kellenek a megfelelő szerszámok is. De ezeket is elég folyamatában beszerezni akkor, amikor éppen kell valami az adott szervizelési feladathoz. Az én kis szerszámos ládámban sem található még meg minden szerszám. (1-2 hiányzik már csak) Sőt, vannak olyanok is, amiket én magam készítettem. Pl a láncos kulcs, vagy az octalink hajtókar leszedőhöz való adapter. Bár ez utóbbi elég egyszerű dolog, nem sokat kellett rajta "készíteni".
A megfelelő szerszámok fontosak, mert én is jártam már úgy, hogy az egyik pedál nem akart lejönni egy mezei 15-ös villás kulccsal és addig csesztettem, míg teljesen lekerekítettem az anyát. Nem maradt más megoldás, mint roncsolva leszedni a pedált. A mostani pedálom már imbuszos szerencsére.
A biciklire is magam építgetem, amit éppen megálmodok. Vagy éppen szerelem le, ami nem kell rá. Ezt itt már láthattuk is pár alkalommal. A jövőben is lesz pár DIY (CSM) projektem. Nem nagy dolgok, de lassan készülnek, mert vagy az alkatrészre várok (pl megfelelő (donor) alkatrészeket keresgélek a neten, esetleg boltokban, vagy Kínából fog jönni valami) vagy mással foglalkozom és e-miatt nem jut erre idő. Pl. biciklizni is kell! És nyáron inkább tekerek, mint bent a szobában szerelek. Nem szabad ezeket a dolgokat sürgetni. :) Van, amit már 1-2 éve kitaláltam, de egy vázlattól sincs több még belőle. Na de majd egyszer!
Talán az egyetlen dolog, amit nem magam csinálnék az a kerék centrírozása. A kisebb kilengéseket néha magam veszem ki a kerékből, de tökéletesre ezt se mindig van türelmem megcsinálni. Szerelőállványom sincsen, ezért néha fejjel lefele szerelgetem. Ha nagyon akarnék építenék egyet, de hely se sok lenne neki. Egyelőre jól megvagyok nélküle.
Ide a végére meg jöjjön pár régebbi CSM cucc, amit gyűjtögettem, hogy majd egyszer lesz belőle egy írás. Nos külön írás ezekről most sincs, de a képek amúgy is magukért beszélnek. Talán annyit még, hogy a póló fehérítővel (clorox) van kezelve.
Legújabb hack-kem, hogy összehoztam egy mezei marokváltót (sunrace tsm 28) egy dyna-sys-es (10s) hátsó váltóval. Ugye ennél a rendszernél már valamivel több bowdenhúzás szükséges a váltónak, így csak dyna-sys kompatibilis váltókarokkal működne. Ami nekem jelenleg van is (Zee M640), de túlzottan bumfordinak (nagynak. de inkább vastagnak) tartottam az előzőmhöz (slx m660, 9s) képest. Ezért teszt gyanánt kísérletezgettem. A hack alanya egyébként egy fokozatmentes első váltó, ami amúgy pontosan 10-et kattan, amíg teljesen el nem éri a maximum fordulatot. (fokozatmentes és kattan? hm...) Természetesen így gyárilag nem volt jó, mert kb a 4-5 sebességig működött csak úgy ahogy.
Szétszedtem és egy megfelelő méretre vágott pvc darabot ragasztottam arra a részre, ahova a bowden feltekeredik. Ezáltal megnagyobbodott annak a résznek az átmérője, így picivel több kábelt húz 1-1 kattanásra. Külön vicces, hogy gyakorlatilag elsőre sikerült tökéletesen eltalálnom, hogy milyen vastag (kb 2mm) anyag kell oda. :) Mind a 10 sebesség kifogástalanul működik. Az egyik képen még az első gondolatom látható, ami egy kis darab kábelkötegelő volt. De mivel nem akart odaragadni, ezért ezt elvetettem. Szerencsére. :) Egyelőre ezt használom, meglátom, hogy mennyire válik be. Így a kormány is letisztultabbnak hat. Persze lehetne minőségibb is ez a váltó. Meg fele ekkora, de ez van egyelőre. Most a gumi markolat nélkül használom. De van még ötletem más váltóval kapcsolatban is. :) - (Sunrace SLM96, friction, front)